Integritet inom Vattenfall

Vi definieras av våra handlingar. Det är så här vi arbetar.

"Det är avgörande för Vattenfall att vi följer högt ställda krav på integritet, i synnerhet genom att förebygga korruption och konkurrenshämmande beteenden. Tänk på att Vattenfall iakttar en nolltolerans mot mutor och korruption. Med integritet inom Vattenfall menas att våra medarbetare tar ett personligt ägande och ansvar för att göra 'det rätta' genom att handla i enlighet med företagets etiska riktlinjer."

Magnus Hall, VD

Syftet med integritetsarbetet på Vattenfall är att bevara integriteten och skydda koncernens anseende. För att uppnå detta har ett organisatoriskt ramverk inrättats.

Att bryta mot gällande regler är helt enkelt inget alternativ! Var och en, i synnerhet chefer som ska vara föredömen, har ett ansvar att se till så att vi hela tiden iakttar hög integritet i vår verksamhet. 

Vattenfall har åtagit sig att bedriva sin verksamhet på ett rättvist och ansvarsfullt sätt. Skräddarsydda utbildningar, e-utbildning och frågor & svar har utvecklats för att uppnå detta mål. Det är viktigt för Vattenfall att se till att dess medarbetare har tillräckliga kunskaper om gällande regler och bestämmelser och om Vattenfalls inställning till integritetsfrågor.

Läs mer om Vattenfalls integritetsorganisation

Vattenfalls uppförandekod

Vattenfalls interna uppförandekod (Code of Conduct) bygger på åtta principer inom områdena

  • Hälsa och säkerhet
  • Människor
  • Kunder och leverantörer
  • Integritet
  • Kommunikation
  • Informationssäkerhet
  • Företagsresurser, och
  • Miljö

De åtta principerna sätter normen för den etiska standarden. Principerna utgör en kompass för varje handling och beslut, i stort och smått.

Uppförandekoden klargör normerna för det beteende som förväntas av oss alla inom Vattenfall. Vi förstår att det är upp till var och en av oss att skydda Vattenfall och dess anseende genom att bedriva verksamheten i enlighet med vår uppförandekod.

Uppförandekoden gäller för alla medarbetare inom Vattenfall och för alla företag som ingår i Vattenfallkoncernen. Uppförandekoden gäller även för tillfälligt anställda (entreprenörer, konsulter etc), som har anställts för att arbeta för Vattenfall via personaluthyrning, via outsourcing av verksamhet eller på annat sätt. 

Uppförandekoden kompletteras med policies och detaljerade instruktioner som ger ytterligare vägledning. Dessa policies och instruktioner finns i Vattenfalls ledningssystem (Vattenfall Management System, VMS).

Varje medarbetare som är osäker på hur hen ska agera i en konkret situation uppmuntras att diskutera situationen med chefen eller med integritetsorganisationen.

Att göra koden tydlig och synlig

Information om uppförandekoden finns på Vattenfalls intranät, på de språk som används inom företaget, genom artiklar på Vattenfalls intranätssidor och i samband med ny anställning och utbildning. Dessa åtgärder har bidragit till att göra koden känd för de medarbetarna.

Genom en e-utbildning blir medarbetarna bekanta med Vattenfalls viktigaste värderingar och normer. Utbildningen består av ett antal dilemman och beskriver verkliga situationer där principerna i uppförandekoden kommer in. Genom att genomföra utbildningen får medarbetarna en bättre förståelse av vad Vattenfall förväntar sig av dem och vad de kan förvänta sig av Vattenfall.

Läs mer om Vattenfalls utbildning

Att leda genom exempel

Det är ledningens ansvar att föregå med gott exempel och se till att människorna i sina arbetsgrupper förstår våra kärnvärden – säkerhet, resultat, samarbete – och de åtta principerna i uppförandekoden. Chefer förväntas ta tillvara tillfällen att diskutera koden och skapa en arbetsmiljö där medarbetarna känner sig bekväma med att ta upp problem.

Koden driver kulturen – integritetsundersökningen

Vattenfall har tagit fram en undersökning inom integritetsområdet, vilken ska ge en bättre bild av medvetenheten om integritetsfrågor inom koncernen. Undersökningen bidrar också till att samla in värdefull information om resultatet av verksamheten inom integritetsområdet under året, grundat på principerna i uppförandekoden. Detta är ett exempel på hur koden driver kulturen.

Flera hundra chefer genomför Vattenfalls integritetsundersökning årligen. Baserat på svaren från undersökningen och olika intervjuer initieras ett antal åtgärder. Exempel på nyligen genomförda åtgärder är:

  • Extra utbildningar har arrangerats för att stödja cheferna i deras dagliga arbete. Dessa utbildningar inkluderar integritetsutbildningen (Vattenfall Integrity Programme, VIP), som är obligatorisk för en specificerad målgrupp inom företaget. 
  • Ett presentationspaket, inklusive fem exempel från verkliga livet på situationer där integritetsfrågor blir aktuella. Syftet med detta paket är att ge praktiska exempel kring integritet och Vattenfalls uppförandekod, enligt vad linjeorganisation efterfrågat. Paketet kan användas för diskussioner i ledningsgrupper (eller annan relevant medarbetargrupp).
  • Dokument med frågor och svar, kopplade till uppförandekoden. Ett av dem tillhandahåller mer information om situationer där intressekonflikter kan uppstå vid arbetet för Vattenfall. Det ger vägledning om vilken typ av åtgärder som behöver vidtas vid en faktisk eller potentiell intressekonflikt.
  • Beloppsgränser för att acceptera gåvor och underhållning har införts, baserat på en begäran från affärsverksamheten.

Rättvis konkurrens

Vattenfall ska bara använda sunda konkurrensmetoder. Eftersom det är affärsmässigt fördelaktigt ska Vattenfall inte bara följa konkurrenslagstiftningen, utan också agera i enlighet med högt ställda affärsmässiga krav på verksamheten och de förväntningar kunder och allmänheten har på företaget.

En viktig åtgärd för att öka medvetenheten kring konkurrensfrågor inom Vattenfall är utbildning inom konkurrensrätt, vilket ingår i Vattenfall Integrity Programme (VIP). VIP är obligatoriskt för högre chefer och vissa andra medarbetare. Eftersom det finns en inneboende konkurrensrättslig risk i att konkurrenter träffas, måste alla Vattenfallmedarbetare som har omfattande kontakter med konkurrenter också delta i VIP vart tredje år.

Läs mer om VIP-utbildningen

Dessutom ska alla Vattenfallavdelningar årligen lista alla branschorganisationer eller motsvarande sammanhang där konkurrenter möts, efter att ha gjort en bedömning av om det är lämpligt ur konkurrensrättslig synvinkel för Vattenfall att delta.

Skyldighet att kontrollera och rapportera

Vattenfall har infört en koncerngemensam instruktion om konkurrensfrågor. Alla berörda avdelningar inom Vattenfall är skyldiga att årligen kontrollera och rapportera efterlevnaden av konkurrensinstruktionen till Vattenfalls integritetsorganisation.

Utöver att följa upp alla identifierade risker kopplade till konkurrensrätt och övriga frågor som inkommit från verksamheten, ska integritetsorganisationen rapportera sina slutsatser till Vattenfalls koncernledning och styrelse.

Nolltolerans mot givande och tagande av muta

Vattenfall har åtagit sig att bedriva sin verksamhet på ett rättvist och ansvarsfullt sätt. Eftersom energisektorn är utsatt för risker rörande korrupta affärsmetoder har vi fokus på god affärsetik, utbildning och andra förebyggande åtgärder.

Dessutom anger svenska statens ägarpolicy tydligt att dess företag ska agera föredömligt inom områdena anti-korruption och affärsetik. Detta innebär även att Vattenfall ska arbeta för efterlevnad av de internationella regler som finns inom dessa områden.

Vattenfalls medarbetare måste vara särskilt försiktiga och tydligt agera inom de rättsliga gränserna i fråga om förmåner till och från affärskontakter och i förhållande till offentliga tjänstemän.

Vi förväntar oss av våra leverantörer och samarbetspartners att de, när de gör affärer med Vattenfall, också fullt ut efterlever tillämpliga regler om mutor i varje land där de gör affärer. Detta framgår av Vattenfalls Uppförandekod för leverantörer, som grundar sig på FN:s Global Compact. 

Uppförandekod för leverantörer (PDF 1 MB)

FN:s Global Compact

Nolltoleranspolicyn

Vattenfall iakttar sedan många år en nolltoleranspolicy mot mutor och andra former av korruption. Denna fastställs i Vattenfalls uppförandekod och i Vattenfalls interna instruktion om förebyggande av mutor och korruption.

Nolltoleransen ingår också i riktlinjerna Partnering Against Corruption Initiative (PACI), där Vattenfall är medlem. PACI är ett initiativ, lanserat av World Economic Forum, som ska bidra till ett konkurrenskraftigt, transparent, ansvarsfullt och etiskt näringsliv. Många av världens stora företag är medlemmar som följer PACI-reglerna, vilka därmed ses som en god referenspunkt. Alla som undertecknat PACI har åtagit sig att ha nolltolerans mot mutor och korruption och att upprätta ett internt program för antikorruption.

Partnering Against Corruption Initiative (PACI)

Ytterligare bestämmelser om förebyggande av mutor och korruption

Vattenfall har beloppsgränser för mottagande av gåvor och underhållning. Dessa grundar sig på en begäran från affärsverksamheten. Beloppsgränserna har införts för att underlätta för medarbetarna att följa gällande regler, och är ytterligare ett exempel på hur den dagliga tillämpningen av uppförandekoden har lett till förbättrade interna instruktioner.

Vattenfall har dessutom infört en koncerngemensam instruktion om förebyggande av mutor och korruption. Ett dokument med frågor och svar finns också, vilket ger vägledning om korrekt tillämpning av denna instruktion. Dessutom blir medarbetarna bekanta med de viktigaste reglerna genom en e-utbildning.

Intressekonflikter

Vi förväntar oss att våra medarbetare agerar i Vattenfalls bästa intresse och undviker intressekonflikter som skulle kunna äventyra medarbetarens trovärdighet inom Vattenfall eller externa parters förtroende för Vattenfall.

Alla medarbetare måste därför undvika sådana investeringar, engagemang och bisysslor i företag som är kunder, leverantörer och andra affärspartners till Vattenfall som kan leda till en lojalitetskonflikt med Vattenfall.

Allmänna regler om intressekonflikter finns i uppförandekoden. Ett dokument med frågor och svar om intressekonflikter finns tillgängligt. Det ger praktisk vägledning om hur man beter sig om en medarbetare befinner sig i en faktisk eller potentiell intressekonflikt.

Vid problem

Vattenfall har interna rapporteringsvägar för medarbetare som vill uppmärksamma problem rörande brott mot lag eller mot de interna integritetsnormer som tillämpas på företaget.

Vattenfall har också inrättat en koncerngemensam whistleblowing-funktion med externa ombudsmän (advokater) som utsetts på nationell nivå och till vilka medarbetare som inte föredrar att rapportera internt samt konsulter och leverantörer kan vända sig, för att rapportera misstanke om allvarliga missförhållanden.

Mer information om whistleblowing

Rapporterade händelser utvärderas alltid och kan leda till förbättringar inom företaget.

Förebyggande av risker

Det är av stor betydelse för Vattenfall att skydda företaget, medarbetare, leverantörer, kunder, miljön och samhället som helhet mot allvarliga oegentligheter som skulle kunna utföras av Vattenfall eller Vattenfalls medarbetare (inklusive tillfälligt anställda).

Om allvarliga oegentligheter kan hittas på ett tidigt stadium, har Vattenfall en bättre möjlighet att förebygga riskerna och begränsa skadorna. Det är till fördel inte bara för Vattenfall utan också för dess medarbetare och andra intressenter.

Vi definieras genom våra handlingar. Om du vid något tillfälle tror att någon av våra kollegor, eller Vattenfall som helhet, inte lever upp till våra höga krav på integritet, ber vi dig meddela detta. Vattenfall är ett företag där sådant tas på allvar.

Senast uppdaterad: 2017-03-28 08:10