Jan Karlsson ny vd på Gotlands Energi AB

Jan Karlsson har utsetts till VD i Gotlands Energi AB. Jan har varit anställd i Vattenfall sedan 1989 och har sedan dess haft flera ledande positioner.

Jan Karlsson är idag tillförordnad vd för Gotlands Energi AB och tackar nu ja till uppdraget som vd för bolaget på två år med möjlighet till ett års förlängning. Jan har de senaste 26 åren arbetat inom Vattenfalls eldistributionsverksamhet på ledande chefspositioner. Han var ledamot i Gotlands Energi AB:s styrelse under åren 2008 till 2015.

– GEAB är ett intressant företag med unika förutsättningar och jag är mycket glad att, tillsammans med våra medarbetare, få jobba vidare med att utveckla GEAB, säger Jan Karlsson.

Jan, som är civilingenjör i Elektroteknik med examen från KTH, tog över som tillförordnad vd efter Jenny Larsson som den 1 juli 2015 gick vidare som chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet.

– Vi har i Jan Karlsson med sin breda och välrenommerade erfarenhet från energibranschen fått en mycket bra vd för Gotlands Energi AB. Jag och hela styrelsen ser fram emot att arbeta med honom, säger Jenny Larsson, styrelseordförande i Gotlands Energi AB.

– Som delägare i bolaget välkomnar Region Gotland Jan Karlsson som vd till GEAB. Jag övertygad om att han, med sin gedigna kunskap om bolagets möjligheter och utmaningar, kommer att fortsätta utveckla GEAB till ett ännu bättre bolag för gotlänningarna, säger Isabel Enström, vice ordförande Gotlands Energi AB.

GEAB-koncernen omsätter cirka 580 Mkr och som vd får Jan Karlsson ansvar för 150 medarbetare och 40 000 kunder.

GEAB-koncernen, som förutom moderbolaget Gotlands Energi AB består av dotterbolagen Gotlands Elnät AB och Gotlands Elförsäljning AB, verkar inom Elnät, Elhandel, Fjärrvärme, Entreprenad och Bredband. Gotlands Energi AB har sitt huvudkontor i Visby på Gotland och är ett samägt energibolag mellan Vattenfall som äger 75 procent och Region Gotland som äger 25 procent.

För ytterligare information kontakta:
Jenny Larsson, styrelseordförande i Gotlands Energi AB, 070-622 19 27
Isabel Enström, vice styrelseordförande i Gotlands Energi AB, 070-083 26 51
Jan Karlsson, vd Gotlands Energi AB, 070-558 85 46

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-7395010, e-post: press@vattenfall.com

Se även

Torbjörn Wahlborg och Anne Gynnerstedt

Förändringar i Vattenfalls koncernledning

Under 2024 sker förändringar i Vattenfalls koncernledning när Torbjörn Wahlborg, chef för affärsområdet Generation och Anne Gynnerstedt, Head of Legal and Corporate Security & Resilience, va...

Läs hela artikeln
En grupp unga personer på Vattenfalls kontor

Vattenfall fortsätter stiga i studenternas rankning av attraktivaste arbetsgivaren

I årets studentundersökning från Universum stiger Vattenfall i rank hos samtliga tre huvudmålgrupper; civilingenjörer, högskoleingenjörer och IT.

Rasmus Helveg Petersen, ny Head of Communications i Danmark

Rasmus Helveg Petersen ny Head of Communications i Danmark

Vattenfall har utsett Rasmus Helveg Petersen till Head of Communications i Danmark. Han har tidigare varit Danmarks klimat- och energiminister och ordförande för klimatutskottet i det danska...