Vattenfall och AMF ingår strategiskt partnerskap i brittisk vindkraftpark

Vattenfall och pensionsbolaget AMF har undertecknat en överenskommelse värd cirka 3 miljarder kronor och som innebär att AMF köper en andel i vindkraftparken Ormonde. Affären ligger i linje med Vattenfalls partnerskapsstrategi för tillväxt inom vindkraft och omställningen mot mer förnybar energi.

Samarbetsavtalet betyder att AMF kommer att äga en 49-procentig andel i Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark Ormonde i nordvästra Storbritannien med en effekt på 150 MW. Köpeskillingen uppgår till cirka 237 miljoner pund, motsvarande cirka 3 miljarder kronor. Vattenfall kommer att fortsätta att driva vindkraftparken som majoritetsägare.

– Marknaden har visat stort intresse för Ormonde. Anledningen är främst att vindkraftparken är lönsam och anses ha goda förutsättningar för en fortsatt stabil lönsamhet. AMF är en seriös och långsiktig investerare och vi är mycket nöjda med affären, säger Magnus Hall, Vattenfalls vd och koncernchef.

– AMFs uppdrag är att förvalta pensionerna för fyra miljoner sparare, vilket innebär ett ansvar att skapa en bra och trygg pension genom långsiktiga investeringar. Investeringen i Vattenfalls vindkraftpark Ormonde, med hållbar och god avkastning men som kräver långsiktighet, passar därför oss mycket väl. De goda förutsättningarna för havsbaserad vindkraft i Storbritannien kombinerat med att göra investeringen i ett partnerskap med Vattenfall känns tryggt sett till deras djupa kunskap kring vindkraft, säger Peder Hasslev, kapitalförvaltningschef AMF.

Vattenfall tillkännagav 2014 en partnerskapsstrategi för att samla in medel för att stödja tillväxt i verksamheten. Tidigare denna månad underströk Magnus Hall vindkraftens betydelse för tillväxtstrategin när han sa att Vattenfall planerar att investera cirka 50 miljarder kronor i ny vindkraftsproduktion fram till år 2020. Därmed tredubblar Vattenfall vindkraftskapaciteten till minst 6 GW under de närmaste tio åren.

– Vattenfalls partnerskapsstrategi för att kunna investera i förnybar energi har tagit fart och möjliggör bland annat våra ambitiösa tillväxtplaner inom vindkraft, som är en viktig del av Vattenfalls strategi att ställa om produktionen mot mer förnybart. Vi är väldigt glada över det inledda partnerskapet med AMF och jag ser fram emot ett starkt och framgångsrikt samarbete, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfall Vindkraft.

Vindkraftparken Ormonde ligger cirka tio kilometer utanför Barrow-In-Furness i nordvästra Storbritannien och består av 30 5MW turbiner. Vindkraftparken, som togs i drift 2012, har en effekt på 150 MW och producerar tillräckligt med förnybar el för att täcka elbehovet hos 126 000 hushåll. Ormonde är en av fyra havsbaserade vindkraftparker som Vattenfall driver i Storbritannien.

Vattenfall offentliggör denna information enligt den svenska lagen om värdepappersmarknaden.

Välkommen till pressträff kl 11.30 idag fredag den 18 december på AMFs kontor, Klara Södra Kyrkogata 18. Vid pressträffen närvarar Gunnar Groebler, chef Vattenfall Vindkraft, samt Peder Hasslev, kapitalförvaltningschef AMF.

Vid frågor kontakta:

Robert Pletzin, Media Relations Manager EU and Corporate Vattenfall, 0725-16 86 06, robert.pletzin@vattenfall.se
Mikael
Lindh Hök, pressansvarig AMF, 070-942 88 97, mikael.lindh-hok@amf.se

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Martin Brudermüller, BASF, och Anna Borg, Vattenfall, skriver under Nordlicht-avtalet

Vattenfall och BASF tecknar köpeavtal för 49 procent av vindkraftsparkerna Nordlicht 1 och 2

Vattenfall och BASF har kommit överens om att sälja 49 procent av Vattenfalls vindkraftsparker Nordlicht 1 och 2 till BASF. De två företagen fördjupar därmed sitt partnerskap inom förnybar e...

Landbaserad vindkraftspark

Vattenfalls största landbaserade vindkraftsprojekt får miljötillstånd

De intilliggande vindkraftsparkerna Norrbäck och Pauträsk som tillsammans utgör Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt har fått ett slutgiltigt miljötillstånd.