Stockholms nya eldrivna bussar laddas supersnabbt

Det tar bara sex minuter att ladda Stockholms nya hybridbussar. Detta är möjligt tack vare en ny generation hypereffektiva och supersnabba laddstationer.

Det tar ungefär en halvtimme att snabbladda en genomsnittlig elbil. På samma tid kan fem av Stockholms åtta nya hybridbussar laddas fulla och bli klara för avgång. Dessa nya bussar ersätter de vanliga bussarna på en av stadens busslinjer som en del av ett projekt som syftar till att minska utsläppen från bussarna.

Vattenfall förser bussarna med vindkraftsel, och ansvarar dessutom för att installera, driva och underhålla de elektriska anläggningarna.

De nya laddhybridbussarna drivs av el, men har också en biodieselmotor som kan användas vid behov. De har satts i trafik på linje 73 och går mellan Ropsten och Karolinska institutet. Bussarna har minskat energiförbrukningen med 60 procent, samtidigt som koldioxidutsläppen minskat hela 90 procent. GPS-tekniken gör det dessutom möjligt att starta eldriften automatiskt i tätbefolkade områden för att minska buller och luftföroreningar.

Batteriet i de nya bussarna är mindre men kraftigare än det som sitter i en vanlig personbil. Det tar sex minuter att ladda batteriet fullt – knappa 100 kW – och bussen drar ungefär 1,4 kWh/km när den går på el, vilket den gör på sju av linjens dryga åtta kilometer långa sträckning.

Elbussarna ingår i ett EU-projekt som syftar till att utvärdera användningen av laddhybridbussar för kommersiell trafik. När projektet har slutförts kommer Stockholms stad att ta över bussarna.

Mer information

Om buss 73

Senast uppdaterad: 2016-10-21 16:13