Nyhet | 2015-01-15 | 11:31

Ny tank växer upp med nya metoder

Vid Ringhals 1 håller en cistern för totalavsaltat vatten på att växa fram. En hel del nytänkande och metoder gör projektet unikt.

– Valet stod mellan att renovera den gamla cisternen eller att bygga en helt ny, säger Patrik Olofsson gruppchef inom underhåll på Ringhals. Att bygga nytt är visserligen dyrare, men en renovering hade å andra sidan inneburit förlorade intäkter för Ringhals på grund av att revisionsavställningen hade behövt förlängas. Istället för de 23 revisionsdygn det skulle ha tagit att renovera tanken beräknas utbytet nu gå på fyra dygn. På så sätt är ett nybygge klart mer ekonomisk fördelaktigt.

– Nu får vi dessutom en helt ny och jordbävningssäker vattentank i bättre material och slipper de efterföljande problem en omgummering av en äldre tank kan föra med sig.


Patrik Olofsson och Stefan Nielsen
Patrik Olofsson och Stefan Nielsen berättar om montaget, som startade på Ringhals i augusti 2014.

Störst på Ringhals

Tanken är den största i sitt slag på Ringhals och rymmer 3000 kubikmeter. Det totalavsaltade vattnet används som vattenreserv för reaktorsystemet på Ringhals 1. Cisternen har på så sätt säkerhetsmässig betydelse.

– Den nya tillverkas av rostfri LDX-plåt, berättar montageledare Stefan Nielsen. Den gamla tanken är av stålplåt med gummerad insida och har med tiden drabbats av rostangrepp. Vi bygger upp cisternen strax bredvid den nuvarande. 

Det mest spännande momentet kommer under revisionsavställningen på Ringhals 1, när den 63 ton tunga tanken ska lyftas på plats med lyftkran. Dessförinnan ska den gamla tanken klippas ner till skrot, vilket beräknas ta cirka 20 timmar. Nya anslutande rör ska sedan svetsas fast, tanken fyllas med vatten och läckagetestas – allt inom loppet av fyra dygn.

Plasmasvetsning med hög kvalitet

– Svetsmetoden som vi använder är plasmasvetsning, säger Stefan. Det är en ganska ovanlig metod, som nu används för första gången på Ringhals. Svetsningen är automatiserad och övervakas via kameror. Svetsaggregatet står fast på en och samma plats, medan hela tanken roterar på sitt stativ när de långa horisontella svetsarna ska läggas.

Plasmasvetsning ger en homogen svets av hög kvalitet, då bara en enda sträng behövs för att fylla spåret mellan plåtarna. Godstjockleken är 6-7 mm.

– Efter en första inkörningsperiod har vi fått mycket goda resultat när svetsskarvarna kollas med röntgen, säger Stefan.

Billigare och skonsammare

Även när det gäller efterbehandlingen av det svetsade materialet använder projektet en ny metod.

– Vi ville satsa på Tig-Brush som både är billigare och skonsammare för miljön än traditionell betpasta, säger Stefan. Man elektrolytbehandlar svetsarna och ytorna runt omkring som har påverkats av värmen för att undvika framtida korrosionsangrepp. Med Tig-Brush används betydligt mildare kemikalier, restprodukterna är mycket enklare att ta om hand och mindre skadliga för människa och miljö. Dessutom går jobbet fortare.

– Det känns bra att vi kunnat vara lite nytänkande inom projektet, instämmer Patrik. Med tanke på fördelarna är det väl använd tid och möda.

Tank byggs på Ringhals

Den nya tanken (till vänster i bild) växer upp bredvid den gamla på baksidan av Ringhals 1. I den blå boden finns svetsutrustningen.
I mitten av december, när bilden togs, var ungefär två tredjedelar klar. När cisternen är färdig kommer den att vara 15 meter hög med en diameter på 16 meter. I januari beräknas bygget vara klart och i maj är det dags för det stora lyftet.

Domkrafter till tankbygge
Arbetena började i augusti, då ett tillfälligt fundament av stål byggdes upp som underlag för det kommande montaget. Fundamentet kantas av domkrafter som används för att lyfta upp tanken i takt med att nya mantelplåtar, så kallade svep, ska monteras.

Svetsning av tankplåtar
Cisternens överdel byggs först. Fabrikstillverkade tårtbitar som ska utgöra tankens tak svetsas ihop två och två.

Lyft av plåtar till tankbygge
Takdelarna lyfts på plats för att sedan fogas samman till ett tak mot cisternens runda centrumdel. Tankens väggar är nu, i slutet av september, två svep höga, cirka 4 meter.

Personal från Örnsköldsviks mekaniska verkstad och Vattenfall Services
Västkustvintern med regn och blåst har fördröjt arbetet något för Magnus Gidlund, Anders Strömberg och Roger Andersson från Örnsköldsviks mekaniska verkstad, ÖMV. Längst till höger montageledare Stefan Nielsen från Vattenfall Services.

Ringhals startsida