Nyhet | 2018-09-03 | 11:21

Första rotorbytet på 15 år

Revisionens andra vecka var inte mindre händelserik än den första. Provning av stutsar pågår i reaktorhallen, som ligger på kritisk linje, generatorbyte och styrstavsinspektioner. Stort fokus ligger också just nu också på rotorbytet till en av generatorerna. Senast en generatorrotor byttes på Forsmark 1 eller 2 var 2003.

- Denna vecka har bland annat en av kylvattenvägarna (L1 ) blivit inspekterad där arbetet i det stora hela går bra. Skicket på L1 är god, utan skador som behöver åtgärdas de närmaste åren. Dock kommer armeringsrälsen i fundamentet, där bågsättarna sätts fast, utredas för eventuell åtgärd då den har korrosionsskador, berättar Marcus Edin.

Kritisk linje, det vill säga tidsstyrande för revisionen, är just nu arbeten i reaktorhallen, där provningen av stutsar i är i full gång. Enligt Anna Högström, revisonsledare, kan de problem och fel som eventuellt uppstår i de arbetena hanteras vartefter med hjälp av lite omplanering.

- Veckan började med mycket avslutande arbeten av underhåll i A/C-sub för att på tisdagen kunna genomföra prover och driftklarhetsverifiering av driften. Kvart över tio i tisdags kväll genomfördes sub-byte från A/C-sub till B/D-sub och driften kunde natten till onsdagen arbeta med avställningar. Arbeten på B/D sub kunde påbörjas enligt plan på onsdagsmorgonen. Denna vecka har hittills präglats av ett gott samarbete där alla hjälpts åt för att kunna genomföra sub-bytet, förklarar revisionsledare Anna Högström.

Generatorn på turbinanläggning 21 får ny rotor

Stort fokus denna vecka har legat på generatorrevisionen på Forsmark 2 som i år är ganska omfattande. Det största jobbet är bytet av en 59 ton tung generatorrotor på den ena av anläggningens två turbiner, turbin 21 med en helt ny vattenkyld generatorrotor som ska installeras.

Rotorn är tillverkad av GE i Stafford med stöd från GEs engineering i Sverige och har en tillverkningstid på två och ett halvt år. Rotorn levererades till Forsmark den 27 juli efter balansering och slutprovning i början av juli och planeras att vara i drift under Formark 2:s resterande livstiden.

Erik Glenhage och Carlos Silvo, GE, byter kilar inne i statorn och utför inspektioner. Planen är att aldrig plocka ut den nya rotorn som skall installeras och därför är ambitionen att göra så mycket som möjligt nu när det går att komma åt utrymmet. (Hjälm behövs inte i detta utrymme)

Erik Glenhage och Carlos Silvo, GE, byter kilar inne i statorn och utför inspektioner. Planen är att aldrig plocka ut den nya rotorn som skall installeras och därför är ambitionen att göra så mycket som möjligt nu när det går att komma åt utrymmet. (Hjälm behövs inte i detta utrymme)

- Senast en helt ny generatorrotor levererades till Forsmark 1 eller Forsmark 2 var 1997, alltså 21 år sedan och senast en generatorrotor byttes på Forsmark 1 eller 2 var 2003, alltså för 15 år sedan. Den senaste har varit i bruk i 22 år, detta är alltså inget vanligt byte. Berättar Anders Angantyr.

Underhållsarbete och reparationer

Anledningarna bakom rotorbytet är flera. Bland annat måste reparationer och underhållsarbete utföras, och delar av dessa kan endast genomföras när man lyft ur rotorn. Dessa typer av underhållsarbeten gjordes under en revisionen 2011, men då sattes samma rotor tillbaka när arbetet var utfört.

- Matarn demonteras ner och sedan skickas både matarstatorn och hjälpmatarstatorn för underhållsarbete och renovering hos ABB i Storvik. Därefter delas kopplingen på generator och lågtycksturbin för att släppa axeln lös för att sedan lyfta ur rotorn med skarvbalkar. Under denna period är det mycket arbeten som ska genomföras innan den nya rotorn sätts på plats, förklarar Anders Angantyr.

Utöver underhållsarbetet ska den gamla rotorn skickas på undersökning för att avgöra och bedöma livslängden på vissa komponenter då dessa kommer ligga till grund för eventuellt fler kommande rotorbyten.

För generatorn på den andra turbinen, turbin 22, ingår en del planerade lindningsreparationer och diagnostisk provning av statorlindningen. Rotor och stator kommer även att kontrolleras med en robot i luftgapet där bland annat ultraljudskontroll av samtliga rotorspårkilar ingår.

 

Text: Maja Ahlund
Foto och bildtext: Albert Nilsson och Britta Rönntoft.