Nyhet | 2011-07-06 | 15:04

Bilen måste inte vara hemmets värsta miljöbov

När familjen Lindell i Vattenfalls One Tonne Life-projekt gick över till elbil minskade deras totala CO2-utsläpp drastiskt. På onsdagens frukostseminarium berättade de om sina erfarenheter av att leva med elbil. Det finns många frågor kring elbilar och få människor har någon längre erfarenhet av att vara beroende av en elbil i vardagen. Det gör One Tonne Life-familjen Lindell unik. Efter sex månader med en Volvo C30 Electric hade familjen i stort sett bara positiva saker att säga om elbilen när de deltog i Vattenfalls seminarium i Almedalen. – Bilen fungerade väldigt bra, även under vintermånaderna. Den är pigg och kul att köra, så jag kunde inte låta bli att gasa på lite extra ibland, trots att jag inte borde med tanke på vårt mål att minimera våra totala utsläpp av koldioxid, sa pappa Nils. Fulltankad varje morgon Familjen bodde i Hässelby två mil väster om Stockholm och körde runt 50 km per dag. På kvällen kopplades bilen till eluttaget vilket gjorde att den var fulltankad varje morgon. Batterierna har kapacitet att driva bilen 150 km. Kupévärmaren drivs dock med etanol. Bilbytet gjorde att familjens koldioxidutsläpp från transporter minskade med mer än 90 procent. – Jag blev förälskad och önskar att vi hade fått behålla bilen. Jag tycker att det skulle vara fantastiskt om Stockholm kunde bli en elbilsstad, säger mamma Alicja. Stockholms Stad är redan inne på den tanken och har startat ett projekt med visionen att bli en elbilsstad 2030. – En viktig aspekt för detta är att det finns laddstationer, jag vill inte se en massa sladdar hänga ut från fönster och balkonger i stan, sa borgarrådet Ulla Hamilton (M). Därför har vi också drivit på för att ändra reglerna så att vi kan sätta upp laddstolpar på gatumark. Den första stolpen sitter vid Humlegården. Konsumenternas synpunkter viktiga Vattenfall har genomfört fler projekt för att samla in konsumenternas synpunkter på elbilsanvändning, bland annat i Göteborg och Berlin. I det sistnämnda fallet i samarbete med BMW. – I Göteborg tyckte de flesta att det räckte att ladda hemma, men många ville ändå gärna ha laddmöjligheter på jobbet och platser där man står parkerad en stund, till exempel köpcentrum. I Berlin använde hälften någon gång någon av de publika laddstolpar vi satt upp. Användarna var fantastiskt positiva och det var ibland svårt att få dem att skiljas från bilarna efter projektperioden, sa Susanna Hurtig från Vattenfalls elbilsprogram. 4.000 elbilar rullar i Norge Vilka incitament behövs då för att få fart på elbilsförsäljningen? Susanna Hurtig tog Norge som exempel. Där rullar idag 4.000 elbilar på vägarna jämfört med 600 i Sverige. – Där har man på bred front gått in med olika styrmedel, till exempel reducerad moms och undantag från väg- och engångsavgifter, sa hon. – För privatbilister handlar det om att det blir prismässigt försvarbart att köpa elbil, sa Ulla Hamilton. Regeringen vill också införa en supermiljöbilspremie på 40.000 kronor. Det återstår att se om det räcker för att locka privatbilisterna. Hannah Lindell övningskör med en Volvo C30 Electric - noll i lokala utsläpp Dottern i OTL-familjen, Hannah Lindell, har också upplevt hur det är att leva med en elbil då hon ska tar sitt körkort nästa år. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0P5o0dreBbY[/youtube]