Nyhet | 2011-06-30 | 13:29

Dags att punktera elbilsmyterna

Det finns alltför många myter kring elbilar och det är dags att slå hål på dem eftersom de hämmar utvecklingen. Det säger Johan Tollin, chef för Vattenfalls elbilsutvecklingsprogram. [caption id="attachment_12187" align="alignleft" width="224" caption="Under almedalsveckan kommer Vattenfall ta död på några av myterna runt elbilar"]Under almedalsveckan kommer Vattenfall ta död på några av myterna runt elbilar[/caption] På onsdagen under Almedalsveckan ordnar Vattenfall två seminarier med elbilsägare, experter och motorjournalister för att räta ut frågetecknen. Här bemöter Johan Tollin några av de vanligaste föreställningarna: Myt 1: Elbilar har för kort räckvidd – Många tänker på elbilen som en bensinbil som går på el, men en bil måste inte kunna gå 100 mil på en tank – de flesta kör mindre än 5 mil per dag och dagens rena elbilar klarar minst 12 mil på en laddning. Myt 2: Det finns för få publika laddplatser – Många tror att de kommer att vilja ladda bilen så fort de stannar i stan, eller kommit fram till jobbet, men de allra flesta klara sig med att ställa bilen på laddning under natten. Däremot kommer det att finnas behov av snabbladdningsplatser på strategiska platser i utkanten av städer för dem som behöver åka längre. Myt 3: Elbilar är tråkiga och har dålig prestanda – En normal elbil har faktiskt ganska intressanta prestanda åtminstone upp till runt 100 km/h. Elmotorn har bra vridmoment och axar bättre än många bensinbilar. Men framför allt finns många typer av elbilar. Har man behov en familjebil med lång räckvidd när man ska hälsa på farmor och mormor är en Volvos V60 hybridbil med både el och dieselmotor perfekt. Vill man ha en värstingbil finns Tesla, som gör 0 till 100 på under 4 sekunder. Men då får man lägga upp en miljon. Myt 4: Bilarna är inte tillräckligt bra och de dyra batterierna håller inte – Nu börjar de stora biltillverkarna att komma med sina modeller, och ännu mer under nästa år. De har naturligtvis inte råd att göra bilar som inte lever upp till krav på säkerhet och kvalitet. Och det är en fördom att batterierna inte håller. Moderna batterier ska hålla lika länge som bilen. Vattenfall i Almedalen På onsdagen den 6 juli anordnas två seminarier om elbilar i Energihuset på Specksrum 5. På morgonen klockan 8.30 är ämnet Att leva med elbil. Deltagare är bland annat Ulla Hamilton, borgarråd i Stockholm. En av medlemmarna i familjen Lindell som bott i Vattenfalls One tonne life-hus under sex månader och levt med Volvos C30 Electric deltar också. På eftermiddagen, klockan 17.30 är ämnet Myter och sanningar om elbilar. Deltar i diskussionen gör Johan Tollin tillsammans med chefredaktören för Teknikens Värld, Daniel Frodin, familjen Lindell och Volvos talesperson för C30 Electric, Anneli Gustavsson. Seminariet efterföljs av ett mingel. Endast föranmälan. Föranmälan görs på http://vattenfall.evitbe.com/energihuset