Nyhet | 2010-09-15 | 15:01

Designtävling stöttas med utbildning och inspiration

Energibesparingar står i fokus för årets upplaga av SVID Design Open, en rikstäckande tävling för designelever på landets gymnasie- och högskolor. Vattenfall är ett av partnerföretagen och ska stötta lagen med både utbildning och inspiration. SVID Design Open anordnas av Stiftelsen Svensk Industridesign (SVID), och är Sveriges största designtävling för studenter. I år är tävlingen större än någonsin med över 80 lag och 1.300 deltagare. Startskottet går vid tre seminariedagar i Sundsvall, Stockholm och Göteborg den 21, 23 respektive 24 september. Årets uppgift: energi i vardagen Årets tävlingsuppgift handlar om energi i vardagen, om att påverka människors energibeteende genom att ta fram och designa framtidens energismarta produkter, tjänster och koncept. Varje lag som tävlar i SVID Design Open coachas av en professionell designer som ska utbildas av Vattenfall Nordens,Energieffektiviseringsprogram. – Denna satsning ligger helt i linje med Vattenfalls ambition att bredda dialogen kring effektiv energianvändning, bidra med kunskaper, men också få ta del av unga människors syn på design, visualisering och energi användning i vardagen säger Thomas Kollfeldt, Ansvarig Vattenfall Nordens energirådgivning. Inspirationsanförande från Vattenfalls energiexperter Vattenfalls energiexperter med Lasse Ejeklint i spetsen håller inspirationsanförande under de tre seminariedagarna. Utöver detta kommer Vattenfalls experter att stötta tävlingsteamen med energikunskap under tävlingsperioden. Tävlingen löper under hela höstterminen med final och prisutdelning vid nästa Energiting som hålls i mars nästa år. Vinnarbidragen i gymnasieklassen och högskoleklassen får 25.000 kronor vardera. Syftet med tävlingen är att lagen, med design som verktyg, ska utveckla tjänster och produkter som inspirerar näringslivet till nya sätt att tänka. Förhoppningen är att tävlingsbidragen ska kunna vidareutvecklas och kommersialiseras för att bidra till en hållbar utveckling. – I år har vi lagt större krut vid att bidragen ska kunna utvecklas till en kommersiell produkt. Bland annat kommer ett antal lag att få en duvning liknande SVT:s entreprenörtävling Draknästet, säger Pernilla Dahlman, projektledare på SVID.