Nyhet | 2010-08-17 | 11:25

DN testkör Vattenfalls laddhybridbil

Från och med måndag den 16 augusti och en vecka framåt kommer Dagens Nyheters motorjournalist Lasse Swärd att testköra Vattenfalls och Volvos prototyp av laddhybridbilen Volvo V70 PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

För dig som är intresserad av att följa Lasse Swärds upplevelser och intryck av prototypbilen finns under testperioden möjlighet att följa honom på bloggen Vattenfall Social Media Newsroom. Lasse Swärd kommer att skriva om bilens köregenskaper, hur laddningsfunktionen fungerar och vilka saker som han anser måste förbättras för att en färdig laddhybridbil ska kunna tas i kommersiell drift år 2012.

DN testkör Vattenfalls laddhybridbil

DN:s testkörning är bara en av flera testkörningar som kommer att pågå under hösten. Nio stycken Vattenfallanställda kommer att testa bilen under varsin fyraveckorsperiod och från och med slutet av september kommer ytterligare två personer att testköra bilen under en vecka vardera. Testerna genomförs för att få viktig feedback om hur bilen och laddningsfunktionen fungerar i en verklig körsituation. Förarnas användning av bilen loggas med hjälp av en liten dator som registrerar bilens position, hastighet, motoraktivitet, batteristatus och energiflöden. Testförarnas omdömen och den registrerade informationen kommer att sammanställas i en rapport efter testperiodens slut.

Den prototyp som DN testkör skiljer sig något från den laddhybridbil som Vattenfall och Volvo ska sälja från och med år 2012. Den bil som ska tas i kommersiell drift år 2012 bygger på en annan teknisk plattform och har andra tekniska specifikationer än den prototyp som nu ska testköras. Oavsett så tillför informationen som framkommer under testkörningarna värdefull kunskap om hur den slutgiltiga versionen av bilen ska utformas.

Fakta demobilarna

Modell: Volvo V70, automatväxlad.
Motorer: elmotor 100 hk (bakdrift), femcylindrig dieselmotor 205 hk (framdrift).
Laddtid: vanligt vägguttag 5 tim. Möjlighet finns till speciell semisnabb laddning i 2 tim.
Räckvidd: Demobilen kan köra 50 km med eldrift, samt har en dieseltank på 20 liter. Den framtida laddhybriden kommer att ha en större bränsletank och även kunna utnyttja el- och bränsledrift samtidigt.
Utsläpp från bilen: inga vid eldrift, 183 g CO2/km vid dieseldrift. På branschspråk kallas en laddhybridbil för PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle.

Mer information
Vattenfall Social Media Newsroom (nytt fönster)
Vill du bli testförare i en vecka