Nyhet | 2010-08-26 | 13:28

DN:s Lasse Swärd testkör Volvos och Vattenfalls elhybridbil, del 2

Tyst och avgasfritt. Så kan man kort sammanfatta hur det är att köra laddhybriden V70 i elläget. Med lätt gasfot går det att klara drygt 2 mil. Innan jag får nycklarna i min hand träffar jag Anders Hedebjörn från Volvo som tillsammans med Erik Sundström och Johan Gembäck från Vattenfall ger mig en bakgrund till projektet och en teknisk genomgång av bilen. Skillnaden mot en vanlig V70 är liten när man ser till handhavande. När jag trycker på startknappen hörs ingen förbränningsmotor, bara ett svagt knäppande när elsystemet vaknar till liv. Efter att ha väntat i 20 sekunder på att systemet ”initieras” är det bara att lägga automatlådans växelförare i läget ”Drive” och köra iväg, precis som man är van vid. På en liten skärm på instrumentbrädan kan man se elförbrukningen och hur mycket el som är kvar i batteriet därbak. Elmotorn är på 100 hästkrafter och driver bakhjulen. När dieseln går igång driver den framhjulen. Bakhjulsdrift är som en återgång till Volvo Amazon och 240/740/940. Det är många som tycker det ger roligare bilkörning. Enligt tidigare prov som gjorts av familjer vid Volvo och Vattenfall i Göteborg ska man klara mellan två och tre mil i elläge, Jag når som bäst två mil. Ständiga start och stopp i den ryckiga trafiken i Stockholm driver upp förbrukningen. [caption id="attachment_7374" align="alignright" width="200" caption="Lasse Swärd bakom ratten på testbilen"][/caption] Det är en härlig känsla att susa fram utan brummande motor. Elmotorn ger full kraft direkt och den ger bara ifrån sig ett svagt vinande. Planerar man sin körning kan man klara en hel del resor med el. När bilen kommer i produktion ska den klara uppemot fem mil. Det gör att de flesta klarar sin vardagliga pendling utan förbrän- ningsmotor. Nästa rapport: Så laddar du en hybrid