Nyhet | 2010-10-01 | 15:19

Elbilar vintersäkras i Arjeplog

Colmis biltestanläggning i Arjeplog har köpt laddstolpar av Vattenfall. Så nu kan sydkoreanska, tyska, svenska och italienska biltillverkare börja hårdtesta sina elbilar. Colmis är en av Europas främsta provanläggningar för att testa fordon, främst personbilar, under vinterförhållanden. Bland kunderna finns GM, Fiat, Sydkoreanska Mando liksom svenska biltillverkare och tillverkare av komponenter för bilindustrin. Företaget som sysselsätter 35 personer under vintersäsongen, har stora varmgarage och uppvärmda vägbanor för att möjliggöra tester på sommarväglag, och är en relativt stor förbrukare av el. Nu har Colmis även installerat sina första laddstolpar för elbilar.
[caption id="attachment_8083" align="alignleft" width="225" caption="Elbil som laddas vid Vattenfalls kontor i Råcksta, Stockholm"]Elbil som laddas vid Vattenfalls kontor i Råcksta, Stockholm[/caption] – Det började förra vintern med förfrågningar från en av våra kunder, och sen har vi gått vidare från det. Vi försöker att vara lyhörda för önskemål och i första fasen sätter vi nu upp tre enfasstolpar. Vi har alltid använt Vattenfall som elleverantör och därför känns det naturligt att vi vänder oss dit även i det här fallet, säger Harald Fjällström, vd för Colmis.
Jonas Gustavsson på Vattenfalls affärsenhet Services berättar att intresset för laddstolpar nu börjar ta fart. Colmis är bara ett exempel. Nyligen installerades sju laddstolpar åt fastighetsbolaget Humlegården i Stockholm och fler avtal är på gång. – Vårt koncept innehåller allt från förstudie till inköp, montage, underhåll och uppgradering. Kunderna har liten kunskap om laddstolpar och uppskattar att vi kan hjälpa dem med det, berättar Jonas. Dagens stolpar innehåller ett enfasuttag och en mätare, men i nästa steg kan de enkelt uppgraderas till trefas och även förses med en betallösning. – Idag används laddstolpar många gånger som en gratisservice för att förstärka ett företags miljöprofil. Med trefas får vi snabbladdning och i förlängningen kommer vi också att få se kommersiella tillämpningar, säger Jonas Gustavsson.