Nyhet | 2010-03-11 | 14:45

Elbilen är framtiden enligt bilexperter

Några av Sveriges främsta motorjournalister fanns på plats när Vattenfall och Volvo gav senaste nytt om sin elbilssatsning. ”Jag tror på elbilen”, säger Jaques Wallner, redaktör för DN motor.

Runt två hundra intresserade lyssnade när Göran Lundgren, ansvarig för e-mobility i Vattenfall, och Paul Gustavsson, ansvarig för hybridstrategi på Volvo Personvagnar berättade om de pågående elbilsprojekten vid ett seminarium på Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm.

Plug-in-hybrid-bil som laddas

Intresset för elbilar har ökat markant. Mycket pekar på att elbilar är framtiden och inte en fluga.

– Elmotorer har överlägsen verkningsgrad jämfört med en förbränningsmotor. Därtill kommer miljöskäl. Så ”ja”, jag tror att elbilen är framtiden. Största hindret sitter nog i våra huvuden, resonerar DN:s Jaques Wallner efter seminariet.
Han berättar att i bilens barndom, när de första förbränningsmotorerna kom, fick de första bilisterna åka till apoteket för att köpa bensin. Men hinder är till för att övervinnas och när väl en fungerande infrastruktur byggts upp -bensinmackar- slog bensinbilar igenom på bred front.

– Något liknande händer nog med elbilsutvecklingen, tror Jaques Wallner. Rent tekniskt talar allt mer för elbilen. Räckvidden har ökat markant tack vare bättre och billigare batterier.

Inköpspriset för elbilen är klart högre, men driftskostnaderna betydligt lägre. El kostar runt tre konor milen. Den ekonomiska kalkylen ser intressant ut, vilket avspeglar sig i den undersökning som Vattenfall gjort.

Jan Widlund, centralt inköpsansvarig på Riksbyggen, är en av de intresserade.

– Vi har 650 servicebilar runt om i landet som idag går på gas eller etanol. Bilar som kör i tätorter vill vi byta mot el, som är mer miljövänligt.

– Övergripande letar vi alltid leverantörer som tänker miljö och hållbar utveckling.

Undersökningar visar att 75 procent av transportbehovet i Europa är mindre än fem mil per dag. En elbil klarar det lätt på en laddning. Skulle det bli rusning efter elbilar ökar givetvis elkonsumtionen. Men någon risk för elbrist föreligger inte, enligt Göran Lundgren.

– Skulle 80 procent av alla bilar börja köra på el, skulle det ge sju, åtta procents ökad elförbrukning. Den ökningen klarar vi gott och väl att täcka in.

Text: Sten Feldreich

Mer om elbilar och plug-inhybrider

Information, film och 3D animation om samarbetet med Volvo
Elbilar: att använda elektricitet för transporter
Sant och falskt om elbilar på Vattenfall Newsroom (nytt fönster)