Nyhet | 2012-05-23 | 11:23

En arbetsdag med Vattenfalls servicetekniker

Vattenfall har som uppgift att distribuera el till kunder i större delen av Sverige. Vattenfalls nätområden sträcker sig från Kiruna i norr till Borås i söder, från Fjällbacka i väst till Värmdö och Haparanda i öst. De består främst av landsortsnät, och vissa av dem ligger i svåråtkomlig natur som i fjällen och i Stockholms skärgård. Att trygga elförsörjningen och snabbt avhjälpa fel som kan uppstå på grund av väder och vind är ett stort ansvar och kräver ofta hårt arbete. Ronny Byström är servicetekniker och har arbetat i tre år som tekniker på öarna runt Djurö i Stockholms skärgård. Han ingår i ett team på två personer. Jobbet kräver bred kompetens och god förmåga att lösa problem. – Vi får fungera som tusenkonstnärer, säger han. Nya ledningsstolpar, som var och en väger 500-600 kilo, ska transporteras till havs och genom öarnas vildvuxna terräng för att grävas ned eller borras fast. Sedan klättrar vi upp i stolpen för att dra nya ledningar som sedan spänningssätts. Det gäller att se till att rätt redskap och verktyg finns med. Saknas något så får man lösa problemen på plats med en hel del uppfinningsrikedom. Det är långt till närmsta förråd. [caption id="attachment_16909" align="alignleft" width="240" caption="Lennart Cederblad och Ronny Byström har anlänt till Lilla Saxaren där byte av sex elstolpar planeras för en säkrare strömförsörjning."]Lennart Cederblad och Ronny Byström har anlänt till Lilla Saxaren där byte av sex elstolpar planeras för en säkrare strömförsörjning.[/caption] Jobbat ihop i tre år Ronny Byström och Lennart Cederblad har arbetat tillsammans i tre år och fungerar bra ihop. – Vi kommer bra överens. Det är en förutsättning när man ska jobba så nära inpå varandra varje dag, säger han. Serviceteamet har också nära kontakt med annan fältpersonal till exempel från sjöräddningen och från infrastruktur- och telekomföretag som Vattenfall Service delar lokalerna på Djurö med. Det går inte att ta miste på Ronnys starka engagemang i sitt arbete, han säger helt anspråkslöst att jobbet är allt för honom. Arbetstiden är mellan sju och fyra men det blir ofta betydligt längre dagar. Är han på väg hem och någon ringer om ett jobb som måste göras, så vänder han bilen. Ibland sover han kvar på soffan i fikarummet på hemmabasen på Djurö. – Det skulle vara trafikfarligt att köra en timme hem till Tyresö när man är trött och sliten efter en lång arbetsdag. Trevligt bemötande Ronny Byströms servicekänsla uppskattas av öborna. Särskilt de som är bofasta på öarna året runt har ofta stor förståelse för att det kan ta tid innan fel är avhjälpta i ett område som detta. Ronny och Lennart blir trevligt bemötta och blir ofta inbjudna på kaffe, även om det inte alltid är så lätt att få igång kaffebryggaren när servicearbetet pågår och strömmen är bruten. – Det brukar de komma på några minuter efter att de gått in för att sätta på kaffet, säger Ronny glatt.