Nyhet | 2010-05-11 | 10:28

Etta i webbranking för fjärde gången

Vattenfall är återigen etta i Sverige och dessutom fyra i Europa på Hallvarsson & Halvarssons lista över företagswebbplatser. Undersökningen Webranking bedömer olika företags webbplatser och deras förmåga att leva upp till de behov och förväntningar som kapitalmarknad och jobbsökare har. Rankningen görs varje år av kommunikationsföretaget Hallvarsson & Halvarsson (H&H) och omfattar 730 företagswebbplatser i Europa. 22 av dessa är antingen hel- eller delägda av svenska staten och hade en omsättning på över 930 miljoner svenska kronor vardera. Tre av de statsägda företagen finns på Stockholmsbörsen: Telia Sonera, Nordea och SAS. - Våra mätningar visar att finanskrisen gjort att analytiker och investerare efterfrågar mer och utförligare finansiell information, men också mer information om framtiden, strategier och mål. Tyvärr finner vi sällan detta på webbplatserna, samma trend gäller för de noterade bolagen, säger Marcus Eriksson som är ansvarig för studien på H&H. Bäst i Sverige, fyra i Europa Vattenfall är ett av undantagen och håller toppklass även när börsnoterade företag räknas in. För fjärde året i rad är Vattenfall etta i Sverige. Och om undersökningen rensas på aktierelaterade kriterier, så skulle Vattenfall bli fyra på Europalistan. - Vattenfall som har vunnit den statliga rankingen sen vi startade för tre år sedan visar återigen att de lägger stor vikt på information och kommunikation via sin webbplats, säger Marcus Ericsson på H&H. Skillnaden mot övriga är störst inom finansiell information och pressinformation, viktiga områden i undersökningen. Detta tillsammans med prenumerationstjänster, bra sökfunktioner och god struktur gör Vattenfall till vinnare i år. - Det mycket glädjande att vi fortsätter att rankas som nummer ett, säger Eva Stattin, chef för External Web på Vattenfall. Webben har blivit en allt viktigare kanal för kommunikation eftersom allt fler förväntar sig att få aktuell, korrekt och väl strukturerad information den vägen. Antalet besökare till Vattenfalls webbplatser ökar stadigt och med råg i ryggen fortsätter vi att utveckla vår webbkommunikation. Tvåa inom sociala medier Vattenfall gör också bra ifrån sig i kategorin sociala medier och är tvåa bakom Svenska Spel. H&H har mätt statsägda företags närvaro i sociala mediekanaler som bland andra Linked In, Facebook och Twitter.