Nyhet | 2010-03-22 | 07:30

Hon testkör framtidens laddhybridbil

Volvo och Vattenfalls laddhybridbilar testkörs just nu av ”vanliga” förare. De omdömen som förarna har att ge i kombination med mätresultaten är till stor hjälp när man utvecklar laddhybriden för marknaden. Nästan 200 anställda på Vattenfall ansökte i höstas om att få testköra en demobil i en månad under provperioden från december 2009 till och med maj 2010. Linda Hultman, ingenjör på Vattenfall Power Consultant i Göteborg, är en av de fem utvalda.

[caption id="attachment_4897" align="aligncenter" width="370" caption="Linda Hultman"][/caption] – Det är jätteskoj att vara med i det här projektet, säger Linda. Jag använder laddhybridbilen i min vardag precis som jag brukar med min egen bil, med den skillnaden att det finns en GPS och en liten dator i bilen som samlar in information om mitt körmönster, hur ofta jag laddar batteriet, hur jag växlar mellan el- och dieseldrift med mera. Tre demonstrationsexemplar av laddhybridbilen Det finns tre demonstrationsexemplar av Vattenfalls och Volvos laddhybridbil. De ser ut som vanliga Volvo V70, men har förutom dieselmotor även elmotor med batteri. Batteriet kan laddas från ett vanligt vägguttag, vid laddstolpar. Under färd kan demobilarna laddas när föraren bromsar med elmotorn, men när laddhybriden kommer ut på marknaden ska den också kunna laddas när man kör med dieselmotorn. Vattenfall ansvarar för utvärdering av förarnas upplevelse av att använda laddhybriden, teknik vid laddplatser vid hemmen samt ett antal allmänna laddplatser – Bilen fungerar jättebra och jag upplever det inte som någon större skillnad mot att köra en vanlig bil, berättar Linda. Men ljudmässigt så är det stor skillnad; det känns lite märkligt när man startar bilen och inget motorljud hörs. Vid låga hastigheter är det tyst i kupén och det enda man hör är ett svagt sus, vilket gör att jag tycker det låter jättemycket när jag växlat över till dieseldrift. Bilen accelererar också något långsammare när den går på el. Fem personer testkör Nästan 200 anställda på Vattenfall ansökte om att få testköra en demobil i en månad under provperioden från december 2009 till och med maj 2010. Anledningen till att låta personer utanför laddhybridprojektet testköra är att för att se hur laddhybriden fungerar i vardagen för den vanliga konsumenten. Fem personer utvaldes. Linda Hultman jobbar med att utveckla användarvänlighet i kontrollrum på kärnkraftverk, ämnet kallas interaktionsdesign. Hon delar sin arbetstid mellan Vattenfalls kontor i centrala Göteborg och kärnkraftverket Ringhals, vilket hon tror gjorde henne extra intressant som testförare eftersom hon har ett varierat körmönster med både stads- och motorvägskörning. Från hemmet i västra Göteborg är det knappt 11 kilometer till kontoret och runt 70 kilometer till Ringhals. Laddstolpar finns hemma och vid kontoret – Jag kör med elmotorn hela vägen till och från kontoret och så långt det går till Ringhals, säger Linda. Ibland byter jag mer aktivt mellan el och diesel – el i bebyggt område och diesel på landsväg och motorväg. Hon är på det hela mycket nöjd med testbilen och kan tänka sig en laddhybrid i framtiden, men inte till vilket pris som helst. – Laddhybriden är ju dyrare i inköp, men ska ha lägre driftskostnader, så det är något jag får ta ställning till när det blir aktuellt, säger Linda. Om den inte är orimligt dyr att köpa skulle jag inte tveka. Bilen känns cool och har den teknik som kommit längst för framtidens bilar.

Fakta om demobilarna Modell: Volvo V70, automatväxlad. Motorer: elmotor 100 hk (bakdrift), femcylindrig dieselmotor 205 hk (framdrift). Laddtid: vanligt vägguttag 5 tim. Möjlighet finns till speciell semisnabb laddning i 2 tim. Räckvidd: demobilen kan köra 50 km med eldrift, samt har en dieseltank på 20 liter. Den framtida laddhybriden kommer att ha större bränsletank och även kunna utnyttja el- och bränsledrift samtidigt. Utsläpp från bilen: inga vid eldrift, 183 g CO2/km vid dieseldrift. På branschspråk kallas en laddhybridbil för PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle.