Nyhet | 2012-04-30 | 08:30

Laddhybrid med unika tekniska lösningar

E-mobility

Vattenfall och Volvos laddhybrid V60 Plug-in Hybrid är fordonstillverkarens mest tekniskt avancerade bilmodell någonsin. Enligt Vattenfalls elbilsexpert Tommy Lindholm är det förarens möjligheter att välja mellan tre körlägen, bilens prestanda och låga bränsleförbrukning som gör den unik på marknaden.

Ur miljösynpunkt är Volvo V60 Plug-in Hybrid överlägsen den första generationens hybridbilar, som i princip enbart minskar koldioxidutsläppen med cirka 15 procent jämfört med samma bilmodell utan hybriddrift.

- Det stora, uppladdningsbara batteripaketet i V60 Plug-in Hybrid ger i hybridläge 65 procent lägre koldioxidutsläpp än en vanlig V60 med samma dieselmotor: 49 g/km. Detta motsvarar en bränsleförbrukning på minimala 1,9 liter/100 km enligt EU-cykeln, förklarar Tommy Lindholm.

Föraren kan välja körsätt genom att trycka på en knapp på instrumentbrädan. Ett tryck på knappen ”Pure” innebär att bilen enbart drivs av elmotorn (räckvidd på upp till 50 kilometer). Knappen ”Hybrid” kopplar över drivningen till hybridsystemet.

- I detta läge drivs bilen av både el och diesel, vilket till exempel innebär att elmotorn kommer att komplettera dieselmotorn under acceleration. I ”Hybrid”-läge ökar bilens räckvidd till 1 200 kilometer, säger Tommy Lindholm.

”Power”-läget gör 215 plus 70 hästkrafter tillgängliga, vilket räcker till för att bilen ska klara 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder.

Volvo V60 Plug-in Hybrid är även utrustad med funktionen ”Save battery for later”. Med den laddar dieselmotorn batteriet så att det går att köra upp till 20 kilometer på eldrift vid ett senare tillfälle.

- Det finns en knapp på instrumentpanelen där föraren kan välja att göra bilen fyrhjulsdriven vid vägförhållanden som kräver ökad framkomlighet vid halt underlag. Fyrhjulsdrift funktionen är möjlig då dieselmotorn driver framhjulen och elmotorn bakhjulen och dessa båda drivkällor kan synkroniseras för säker framdrivning.

Bilens kompakta batteripaket består av tio moduler med vardera 20 celler. En integrerad dator övervakar och jämför temperatur och laddningsnivå i var och en av de 200 cellerna.

- Batteripaketet har även ett separat klimatsystem som värmer eller kyler batteriet så att optimal driftstemperatur alltid erhålls oberoende yttre klimat.

Detta är den tredje delen i en artikelserie om e-mobilitet, där vi beskriver vad det handlar om och varför Vattenfall anser att det är viktigt.