Nyhet | 2012-05-04 | 15:40

Laddhybriden – en vägvisare för framtidens elbilar

Samarbetet med Vattenfall är unikt för Volvo Cars. Utvecklingen av V60 Plug-in Hybrid är första gången som biltillverkaren samverkar med en industriell partner från energisektorn. Vattenfall och Volvo har vardera satsat 1,2 miljarder kronor i det gemensamma bolaget V2 Plugin Hybride Vehicle Partnership. Annika Ramsköld, chef för affärsutveckling BD Distribution & Sales, är styrelseordförande och Lars Olof Gustafsson från Volvo är bolagets vd. Han förklarar att samarbetet helt och hållet är baserat på kommersiella villkor parat med det gemensamma intresset av att utveckla framtidens elbilar. - Att ha en utvecklingspartner som Vattenfall som företräder en helt annan bransch är unikt för Volvo. Vi vill vara marknadsledande i elektrifieringen av transportsektorn och då är det väldigt viktigt att ha en industriell partner. Vattenfall har bland annat bidragit med kunskap och sitt europeiska kontaktnät i processen med att komma fram till en branschstandard för exempelvis laddning. [caption id="attachment_16666" align="alignleft" width="180" caption="Lars Olof Gustafsson från Volvo är vd för V2 Plugin Hybride Vehicle Partnership."]Lars Olof Gustafsson från Volvo är vd för V2 Plugin Hybride Vehicle Partnership.[/caption] Avtal till 2020 Avtalet mellan Vattenfall och Volvo sträcker sig till 2020 och är baserat på en produktion av ett visst, icke offentligt, antal bilar. Vattenfall får en royalty per såld bil. Hur mycket det handlar om är en affärshemlighet. Fler framtida Volvomodeller än V60 kommer att utrustas med plug-in hybrid-tekniken men exakt hur många är ännu inte bestämt. - Volvos framtida plattformsteknologi är anpassad för att tillåta denna flexibilitet. Diskussioner pågår om vilka modeller det blir. Planerna finns, men man måste vara flexibel och anpassa sig till hur efterfrågan på marknaden ser ut. Många faktorer påverkar fortfarande utvecklingen varav de främsta är kostnadsutvecklingen på batterisidan samt naturligtvis infrastruktur med möjlighet att ladda och inte minst eventuella miljöbils premier. Dessa är fortfarande oklara och varierar dessutom mellan olika länder. Samarbetet med Volvo rör inte enbart teknik utan även marknadsaktiviteter som den europeiska turné som den gemensamma bilen ska ut på med början i april. - Det är väldigt lärorikt att få företagens olika kulturer att samarbeta. Det är oerhört roligt och utmanande. Det är även intressant att försöka kombinera resurserna och försöka få ett plus ett till att bli tre. Vi vill ju få till en win-win situation för båda parter, säger Lars Olof Gustafsson. 5.000 bilar per år I början av 2013 levereras de första 1.000 Volvo V60 Plug-in Hybrid bilarna till köparna, främst företag. Lars Olof Gustafsson uppger att de nuvarande planerna är att bygga cirka 5.000 bilar per år av den första V60 modellen. Bilarna kommer att produceras på Volvo Torslandaverken. - Det har varit ett enormt intresse för bilen, inte bara bland kunder utan också bland konkurrenter. Vi hoppas att detta fortsätter och att vi kan producera fler bilar under kommande år. Priset på 560.000 kronor för den första exklusiva numrerade serien om 1.000 bilar är säkert en faktor som skrämmer bort vissa sugna köpare. Men då får man komma ihåg att man i princip får tre bilar i en, det vill säga både el, hybrid och full power. Med andra ord sport och miljö i ett och samma fordon. - Detta är en viktig bil som i mycket kommer att vara en vägvisare för framtida miljöbilsutveckling, säger Lars Olof Gustafsson. Detta är den fjärde delen i en artikelserie om e-mobilitet, där vi beskriver vad det handlar om och varför Vattenfall anser att det är viktigt. Artikel 1 - Framtiden är elektrisk Artikel 2 - E-mobility handlar om morgondagens lösningar Artikel 3 - Laddhybrid med unika tekniska lösningar