Nyhet | 2010-03-26 | 15:57

Många chattade om kundlöften och nätpriser

”Har haft elavbrott drygt 3 dygn, vad är ersättningen då?” och ”Ett av era kundlöften - fler än fem elavbrott på 1 månad - bevakas det automatiskt av er?” Intresset var stort och frågorna många när Annika Viklund, Vattenfall Eldistribution, svarade på kunders frågor i torsdagens chat. [caption id="attachment_5081" align="alignleft" width="137" caption="Annika Viklund"][/caption] Det var många kunder som ville ha svar på sina frågor när Vattenfall Eldistributions lokalnätschef Annika Viklund bjöd in till chat på torsdagskvällen. Många frågor rörde Vattenfalls nya kundlöften, men också de nya priserna och varierande avtalsfrågor. Exempel på tre frågor och svar från chatten: "Har haft elavbrott drygt 3 dygn, vad är ersättningen då?" – Hej! För att ge dig ett snabbt svar så hänvisar jag dig till följande sida där det står mer om det: http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/500776priva/505734stxrn/506034ersxt/index.jsp (Red. anm. Om du haft elavbrott i mer än tre dygn får du en ersättning på 87,5 % av din årliga elnätskostnad, minst 3.600 kronor.) "Vad är ert pris den 1 april?" Våra elnätspriser finner du på www.vattenfall.se och välj Privat/Elnät/Elnätspriser så ser du länkar till prislistorna. Direktlänken ser ut så här: http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/500776priva/505131elans/546105nxtpr/index.jsp (Red. anm. Vad priserna blir den 1 april varierar bland annat beroende på om du bor i lägenhet eller villa. Du kan själv räkna ut din kostnad med hjälp av vår räknare). "Ett av era kundlöften - fler än fem elavbrott på 1 månad - bevakas det automatiskt av er?" Nej - det måste du anmäla detta till oss efter fem eller fler avbrott så att vi kan fastställa hur vi ska åtgärda felet på bästa sätt och samtidigt kompensera dig. Chatten startade halv fem på eftermiddagen pågick i över tre och en halv timme. Frågorna samt svaren kan du läsa här.