Nyhet | 2011-12-13 | 09:05

Marknaden välkomnar Volvo V60 Plug-in Hybrid

Världens första laddhybrid med dieseldrift lanseras snart på marknaden. Modellen – Volvo V60 Plug-in Hybrid – är resultatet av ett samarbete mellan Volvo Personvagnar och Vattenfall, och marknadsindikationerna tyder på att den första omgången med 1 000 bilar kommer att vara slutsåld redan innan produktionen sätter igång under hösten 2012. – Bilen kommer att levereras i ett utförande med laddningslösningar från Vattenfall, så att det blir ännu enklare att köra på el, säger Susanna Hurtig, Vattenfalls projektledare på Business Development, E-mobility. Med detta visar vi att Vattenfall är en ledande aktör inom e-mobility. [caption id="attachment_14754" align="alignleft" width="300" caption="Volvo V60 PHEV"]Volvo V60 PHEV[/caption] V60 Plug-in Hybrid sägs utgöra nästa steg för hybridbilar, eftersom den kan köras i tre olika lägen. I hybridläge blir koldioxidutsläppsnivån 49 g/km – 65 procent lägre än nivån för en konventionell V60 med samma dieselmotor. Vid körning på endast el klarar modellen 50 kilometer på en laddning och i prestandaläget utvecklar den 215+70 hästkrafter och har ett vridmoment på 440+200 Nm. Vattenfall och Volvo Personvagnar har delat lika på investeringarna i V60 Plug-in Hybrid och Susanna Hurtig förklarar att Vattenfall förutom att bidra med kompetens och lösningar när det gäller interaktionen mellan bilen, hemmet eller arbetsplatsen och elnätet, även bidrar med expertis inom elsäkerhet, laddning och EU-standarder. – Vattenfall erbjuder ett startpaket på kärnmarknaderna – Sverige, Nederländerna och Tyskland – som inkluderar 100 procents förnybar el och installation av laddstationer i hemmet eller på arbetet, säger Susanna Hurtig. – Laddstationerna är utrustade med så kallad Mode 3-funktionalitet, som innebär att laddstationen kan skicka signaler till bilen för att styra laddningsströmmen och därigenom laddningshastigheten. Det finns dessutom flera säkerhetsfunktioner, exempelvis bryts strömmen i uttaget direkt om kontakten och bilen kopplas från. 3 timmar att ladda batteriet Laddningstiderna varierar beroende på storleken på batteriet och laddningshastigheten, men 12 kWh-batteriet i V60 Plug-in Hybrid tar ungefär tre timmar att ladda vid 16 ampere. – Ditt körbeteende påverkar naturligtvis vilken sträcka du kan köra på en laddning. Men tänk dig hur bekvämt det skulle vara att kunna ladda bilen hemma eller på arbetet, utan att behöva planera in en omväg via bensinstationen, säger Susanna Hurtig. En studie av bilkörning i vardagen visar att de flesta europeiska bilförare kör högst 50 kilometer per dag, exempelvis till och från arbetet. På längre resor ger dieselmotorn i V60 Plug-in Hybrid bilen samma räckvidd som en konventionell hybrid, men med avsevärt lägre koldioxidutsläpp. Dessutom tyder signalerna från marknaden på att tiden är mogen för den här utvecklingen. Efter den inledande omgången med 1.000 bilar för modellåret 2013 kommer produktionen av V60 Plug-in Hybrid att öka till 5.000 bilar från och med modellåret 2014. Cirka 30 procent av den totala volymen kommer att gå till Sverige och de övriga nordiska länderna. Tyskland, Schweiz, Belgien, Frankrike, Nederländerna och Storbritannien kommer att tilldelas en andel på mellan 5 och 15 procent var. – Vi förväntar oss att orderböckerna kommer att bli fulltecknade väldigt snabbt, säger Stefan Jacoby, VD och koncernchef för Volvo Personvagnar. De mest nogräknade kunderna har många exklusiva bilar att välja mellan, men för den som verkligen vill vara i en klass för sig och sitta bakom ratten på världens mest genialiska bil, finns det inga andra alternativ än V60 Plug-in Hybrid.