Nyhet | 2012-04-16 | 14:15

Miljön vinner på Lars idé

Gratis att genomföra. Ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp, lägre oljeförbrukning och mindre slitage på dieselmotorerna. Därför belönas också idégivaren Lars Holmgren med närmare 400 000 kronor från Ringhals idéverksamhet.

– Mycket pengar, men det viktigaste för mig är att det jag jobbat med så länge nu ger resultat, säger Lars Holmgren, innovatör och trotjänare på Ringhals sedan 1976.

Lars Holmgren
Lars Holmgrens idé innebär fördelar för miljön och minskade kostnader. Ringhals kan årligen spara in inköp av diesel för cirka 400 000 kronor. Foto: JS Media

Från flottan
För sex år sedan började Lars Holmgren, som då var skiftchef på Ringhals 4, att grunna på de regelbundna provkörningarna av blockens totalt 16 dieselgeneratorer som används för reservkraft. Och hur provkörningarna skulle kunna bli effektivare och skonsammare. Intresset för detta kom sig av hans bakgrund som maskinist i handelsflottan. Fram till 1992 jobbade han parallellt med detta. Så fort den schemalagda ledigheten på Ringhals infann sig stack Lars Holmgren till sjöss.

– Jag körde färjor eller ro-ro båtar, började som maskinbefäl på 1970-talet och slutade som förste maskinist 1992, berättar han.

Men de månatliga provkörningarna av dieselgeneratorerna på Ringhals pågick längre, våldsammare och på högre effekter än de erfarenheter han hade från handelsflottan. Efter två års undersökningar presenterade han idén om att stegvis öka belastningen vi provkörningen och halvera provkörningstiden av generatorerna.

Testade idén
Efter utredning i olika omgångar kom det så långt att idén testades i praktiken. Det konstaterades då att koldioxidutsläppen reducerades med hela 65 ton/block och år. Både R3 och R4 har nu genomfört den nya proceduren. Vilket innebär skonsammare provkörning, minskade dieselkostnader och en halvering av koldioxidutsläppen. Detta ingår också som huvudingredienser i motiveringen till belöningen.

– Det känns bra att sluta med det erkännandet efter så många år på Ringhals, konstaterar Lars Holmgren.

Vad han ska göra med prispengarna är dock mer oklart.
– Det blir väl inget märkvärdigt, det mesta går nog ändå till skatt, säger Lars.

Mot nya utmaningar
Dock väntar ingen pensionärstillvaro för denne snart 63-årige veteran. Snarare nya utmaningar. Efter årsskiftet började Lars Holmgren sitt nya jobb på Institutet för energiteknik i norska Halden där framtidens kontrollrum utformas.

– Jag ska svara för den processtekniska kompetensen, det handlar mycket om simuleringar, kommunikation och kognitivt beteende, berättar han.

 

Ringhals reservkraftdieslar
• Fyra generatorer per block
• 2,7 MW effekt vardera
• Provkörs två gånger per månad