Nyhet | 2011-07-07 | 12:45

Nu kommer elbilarna

Laddhybridbilar kommer att bli en stark konkurrent till bensindrivna fordon inom bara några år. Det spår Teknikens Världs chefredaktör som deltog i Vattenfalls elbilsseminarium på onsdagen. Att elbilar är på stark frammarsch märktes tydligt i Visby. För något år sedan fanns bara ett fåtal tillverkare på plats under politikerveckan, men i år var nästan alla stora bilmärken representerade och kunde beskådas i hamnen. Daniel Frodin, chefredaktör för biltidningen Teknikens Värld gav dagens elbilar gott betyg. – Kvaliteten på bilarna är en helt annan idag än för tio år sedan. Problemet som jag ser är att kostnaden är för hög för rena elbilar på grund av att batterierna är dyra. Lösningen är laddhybriden, där man kan köra på el för kortare resor och diesel när man behöver längre räckvidd. Bensinbilar kommer att vara i majoritet på marknaden fram till 2020, sedan kommer elbilar att ta över. Batterier diskuterades Vattenfalls nionde och sista seminarium under Almedalsveckan ville slå hål på några av de föreställningar som finns runt elbilar. Mycket av diskussionen kom att handla om batterierna. Volvo har idag en helt elektrisk modell och är lanserar nästa år en laddhyrid. På frågan om hur länge batterierna håller svarade Volvos Anneli Gustavsson att systemet är byggt för att batteriet ska hålla lika länge som resten av bilen. – Våra leverantörer garanterar att batterierna kan laddas och tömmas 3000 gånger. Volvo C30 kan då köras 15 mil om dagen i åtta år. Men så långt kör ingen normalt, så i praktiken håller de full kapacitet i 20 år. Och därefter har batterierna 75 procents kapacitet. Vattenfalls Johan Tollin sa att batteripriserna kommer att sjunka när serierna blir större, vilket gynnar elbilspriserna. – Litiumjonbatterierna bygger på en helt annan teknik än traditionella batterier och byggs idag i princip för hand. Nu börjar det att komma serietillverkade, men det behövs en marknad innan man kan bygga dyra tillverkningslinor. Men på sikt ser jag en stor kostnadsminskning. I USA finns ett program för att få en miljon laddhybrider å vägarna till 2015. Där är man på väg att klara målet att batterierna ska kosta högst 20 000 kronor. Anneli Gustavsson sa att Volvos prognoser visar på en 75 procentig prisminskning om 10 år. Det skulle betyda att batteripriset sjönk till 40.000 kronor mot dagens 160.000 kronor, samtidigt som hon räknade med att teknikutvecklingen skulle leda till högre kapacitet. Moderator var Vattenfalls energiexpert Lars Ejeklint. Fakta Fyra myter om elbilar Vattenfalls Johan Tollin om några vanliga föreställningar om elbilar Myt 1: Elbilar har för kort räckvidd – Faktum är att de flesta kör mindre än 5 mil per dag och dagens rena elbilar klarar minst 12 mil på en laddning. Myt 2: Det finns för få publika laddplatser – Underökningar visar att de allra flesta klara sig med att ladda hemma under natten. Däremot kommer det att finnas behov av snabbladdningsplatser på strategiska platser för dem som behöver åka längre. Myt 3: Elbilar är tråkiga och har dålig prestanda – En normal elbil har intressanta prestanda åtminstone upp till runt 100 km/h. Elmotorn har bra vridmoment och axar bättre än många bensinbilar. Myt 4: Bilarna är inte tillräckligt bra och de dyra batterierna håller inte – Nu börjar de stora biltillverkarna att komma med sina modeller vilket garanterar säkerhet och kvalitet. Och dagens litiumjon-batterier ska hålla lika länge som bilen.