Nyhet | 2012-05-29 | 13:27

Nytt rekord för Childhood-dagen

För Drottning Silvia blev Mors dag till något extra då Childhood-dagen traditionsenligt firades på Gröna Lund - för nionde året i rad och med nytt insamlingsrekord. - Idag är en mycket speciell dag. Tillsammans har vi förvandlat Mors dag till ”Barns dag” och för mig blev det även en ”Barnbarns dag”. På förmiddagen fick jag nämligen besök av mitt barnbarn, sa Drottningen från Stora scenen och fick dagens varmaste applåd. [caption id="attachment_17066" align="alignleft" width="240" caption="Drottning Silvia, grundare av World Childhood Foundation, tackar Vattenfalls kommunikationsdirektör Elisabeth Ström för stödet. Vattenfall är en av stiftelsens stora samarbetspartners."]Drottning Silvia, grundare av World Childhood Foundation, tackar Vattenfalls kommunikationsdirektör Elisabeth Ström för stödet. Vattenfall är en av stiftelsens stora samarbetspartners.[/caption] Hon tog emot en check med summan av dagens entréintäkter: rekordbeloppet 1.094.132 kronor. Pengar som går oavkortat till World Childhood Foundation, en stiftelse som Drottning Silvia grundade för 13 år sedan och som jobbar för att barn i utsatthet ska få drägliga uppväxtförhållanden. Ett angeläget arbete som gör stor nytta världen över. Därför har Vattenfall valt att vara samarbetspartner till World Childhood Foundation och är som sådan medarrangör av Childhood-dagen. Sveriges hetaste artister - Barn som känner sig trygga och älskade växer upp till starka och ansvarsfulla människor. Tyvärr får alla barn långt ifrån de förutsättningarna, sa Drottning Silvia och berättade att stiftelsen nu stöttar hundra projekt i 16 länder. Timmen tidigare hade några av Sveriges hetaste artister bidragit till det nya insamlingsrekordet: Danny Saucedo, Sean Banan, Martin Stenmarck, Timotej, David Lindgren och Glada Hudikteatern mötte alla jubel på Stora scenen. Mer energi till barnen Vattenfall hade slagit upp sitt tält mitt emot. Kön var konstant till bollkastartävlingen, där alla barn som prickade tre av fem bollar genom hålen i bollväggen fick en liten energismart ficklampa, driven av solceller. Barn som behövde mer energi fick russinpaket eller äpplen. Samtidigt kunde vuxna kunde tävla om ett halvårs elförbrukning, genom att svara på tre tipsfrågor och skriva en energirik slogan. Även World Childhood Foundations övriga stora samarbetspartners fanns på plats; ICA, Handelsbanken och tidningen Metro.