Nyhet | 2011-02-21 | 16:15

Otippat silver slutpunkt för lyckat VM

VM-veckorna i Garmisch–Partenkirchen fick ett silverkantat slut. Jens Byggmarks silvermedalj var den första svenska VM-medaljen i herrslalom på 26 år. Det svenska alpina landslaget tog ett silver och tre brons – ett bra facit med tanke på den hårda konkurrensen. [caption id="attachment_10088" align="alignleft" width="200" caption="En lycklig Jens Byggmark efter silvermedaljen. Foto: Jonas Ericsson"]En lycklig Jens Byggmark efter silvermedaljen. Foto: Jonas Ericsson[/caption] För Vattenfall, samarbetspartner till Internationella Skidförbundet och huvudsponsor under VM, betydde tävlingen uppmärksamhet utöver det vanliga. ”VM-tävlingarna har fungerat som en viktig mötesplats både för kollegor inom Vattenfallkoncernen och för kunder till Vattenfall” säger Annika Bränning, manager Group-wide partnerships på Vattenfall. 1.000-tals besökare genererade energi Upp till tusen besökare per dag kom till Vattenfalls tält vid målområdet i Kandahar för att testa skidmoduler och ta reda på hur mycket energi de kunde generera som skidåkare. Alla som prövade fick en koskälla att ha i backen och heja med. I tältet bjöds på varmt kaffe och chansen att träffa och få autografer av skidstjärnor. Intresset för tävlingarna var stort, vilket även går att avläsa i antalet nedladdningar av Vattenfalls applikation för smarta mobiltelefoner, ”The Power och Cheering”. Etta på listan ”Whats´s hot” i kategorin sport på Iphone Appstore och nedladdad över fyra tusen gånger av skidfans som använt den för att skapa energi och heja fram sina favoriter. Vinter och vintersporter har en tydlig koppling till Vattenfall. Sedan 1994 har Vattenfall varit sponsor till det Svenska Skidförbundet. Partnerskapet med FIS är en fortsättning på samarbetet med skidsporten.