Nyhet | 2011-10-14 | 14:03

Sveriges största elbilsupphandling klar

Sex personbilar och tre transportbilar klarade av kraven som ställdes i Sveriges största elbilsupphandling, genomförd av Stockholms stad och Vattenfall. – Antalet elbilar i Sverige kommer att öka med 700 procent, från dagens 703 bilar till fem tusen, säger Eva Sunnerstedt, Stockholms stad, projektledare för upphandlingen. År 2010 fanns inga elbilar alls att köpa i Sverige. Då tog Vattenfall och Stockholms stad ett gemensamt tag för att öka antalet klimatsmarta elfordon, eftersom bilar utan avgasrör ger lägre utsläpp, ger lägre driftskostnader och har tystare gång. Genom att samla intresserade kommuner, landsting och privata organisationer kring en gemensam elbilsupphandling, har Vattenfall och Stockholms stad skapat en kundkrets så stor att elbilstillverkarna tycker att Sverige är en marknad att satsa på. – Upphandlingen syftar till att det ska vara enkelt och kvalitetssäkert att få tag på elbilar. Den innebär skalfördelar som ger förutsättningar för en snabbare etablering av elbilarna. Bland annat vad gäller möjligheten att pressa priserna, säger Mariana Davidson, projektansvarig för elbilsprogrammet på Vattenfall. Andrahandsmarknad för spridning I dag är priset för en elbil runt 150.000 kronor högre än för en motsvarande modell med förbränningsmotor. För att elbilar ska spridas krävs att några tar första steget och på så sätt skapar en andrahandsmarknad, där även privatpersoner kan lockas att köpa elbilar. Nu har sammanlagt 296 organisationer och företag har anmält intresse för att köpa sammanlagt tusen fordon. Per Lundgren, projektledare för elbilar inom Öresundskraft, har redan skaffat sig erfarenheter som elbilsförare i Helsingborg, eftersom han ingår i Elbilsupphandlingens testflotta. Han avlivar tre myter om elbilar vad gäller räckvidd, komfort och motorkapacitet. – Räckvidden på tolv mil är inget som helst problem i stadstrafik. Elmotorer är pigga och komforten är hur bra som helst. [caption id="attachment_13748" align="alignleft" width="250" caption="- Räckvidden på elbilar är inget problem, jag har aldrig blivit stående med tomma batterier. Men det gäller att planera sin körning, säger Per Lundgren, Helsingborg, som ingått i elbilupphandlingens testflotta."]- Räckvidden på elbilar är inget problem, jag har aldrig blivit stående med tomma batterier. Men det gäller att planera sin körning, säger Per Lundgren, Helsingborg, som ingått i elbilupphandlingens testflotta.[/caption] För den som har ”räckviddsångest” finns även laddhybrider. Laddbara hybrider fungerar som en brygga mellan dagens bilar med förbränningsmotorer och morgondagens rena elbilar. När kraften sinar i batteriet tar en energieffektiv bensin- eller dieselmotor över driften. Det gör att laddhybriden har samma räckvidd som en vanlig bil. Energimyndigheten stöder satsningen på elbilar och bidrar med upp till 50.000 kronor per fordon till de tusen första fordonen som köps eller leasas från avtalet. Här är bilarna som klarade kraven i elbilsupphandlingen Personbilar Chevrolet Volt (laddhybrid) – 327.920 kr ex moms – Chevrolet Sverige Citroën C Zero – 289.600 kr ex moms – Citroën Sverige Mitsubish iMiEV – 281.688 kr ex moms – Mitsubishi Motors Sverige Renault Fluence – 210.400 kr ex moms + batterileasing 790 kr/mån – Renault Sverige Saab 9-3 ePower – 649.500 kr ex moms – Saab Automobile AB Vantage SUV- 332.000 kr ex moms – Vantage/Avancee HB Transportbilar Renault Kangoo Express ZE – 194.000 kr ex moms + batterileasing 790 kr/mån – Renault Sverige AB Vantage Minivan – 323.000 kr ex moms – Vantage/Avancee HB Vantage Flak-Skåp – 294.500 kr ex moms – Vantage/Avancee HB