Nyhet | 2010-11-09 | 10:40

Tommy testkör en Volvo i Vattenfalls tappning

En välkänd familjebil, men ändå inte vilken som helst. Tommy Larsson, revisionsplanerare på Ringhals 4, är testpilot i Vattenfalls samarbetsprojekt med Volvo vars resultat är denna hybridbil.

– Roligt att kunna köra på el, bilen är pigg och fungerar jättebra, säger han efter en vecka bakom ratten i den ombygga V70:n.

Tommy Larsson
Tommy Larsson, revisionsplanerare på Ringhals, pendlar dagligen med testbilen från Varberg till jobbet på Ringhals.

Fyra ringhalsare testkör
Samarbetet med Volvo startade för några år sedan och två testbilar är nu i provdrift. En körs av Tommy Larsson på Ringhals där ytterligare tre personer ska få testa bilen under en månad var.

– Det är ju skillnad mot min gamla BMW, småler Tommy Larsson när han nöjt rattar den nybilsdoftande och knappt hörbart susande Volvon genom centrala Varberg.

Hittills har han mest använt bilen till att pendla från villan i Varberg till jobbet på Ringhals.

– Tyvärr räcker inte laddningen hela vägen, dieselmotorn kopplar då in sig automatiskt, berättar Tommy som nu har en egen laddstolpe på jobbet.

Familjen Larsson/Ottosson
Kul och en fantastisk känsla, är familjen Larsson/Ottossons omdöme om hybridbilen de får testa under en månad.

Laddning och lastutrymme
Hemma på huset finns också en särskilt uppsatt mätare som dokumenterar när och hur batterierna laddas.

– Det fungerar hur bra som helst, men jag hade önskat mig att den rullat en sex, sju mil på en laddning, det hade varit optimalt, säger Tommy Larsson.

En annan hake är lastutrymmet. Volvons världsberömda lastutrymme upptas nu till större delen av batterier.

– Vitsen med att köpa en sådan är kombi är väl just lastutrymmet, det hoppas jag man kan hitta en bättre lösning på, säger Tommy då vi kikar in mot batteriberget där bak.

Detta är också vanliga synpunkter från andra förare under det knappa år bilen har testats.

– Alla vill att den ska gå längre på el, liksom att lastutrymmet borde vara större, säger Sara-Linnéa Andersson som har det övergripande ansvaret för testkörningarna på Vattenfall.

Bilens funktion i övrigt och laddningen rosas däremot:

– Det är vi lite förvånade över, bilen är ju ombyggd och har barnsjukdomar, men överlag har folk ändå varit nöjda och tyckt det vara roligt att köra på el, säger hon.

Testkörning, mätning och intervjuer
Totalt kommer 26 förare att få testa bilen, varav 15 på Vattenfall. Den andra bilen rullar just nu i Stockholm. Testerna följs upp både via mätningarna om hur bilen laddas och körs samt genom intervjuer med testförarna.

– Vårt fokus är att titta på hur den fungerar som familjebil, förklarar Sara-Linnéa Andersson.

Redan om två år ska laddhybridbilen lanseras på marknaden av det bolag Vattenfall bildat tillsammans med Volvo.

– Att vi valt en laddhybridbil beror på att den går att göra större, men mycket jobb återstår innan bilen finns i butiken, säger Sara-Linnéa Andersson.

Exempelvis då att återställa lastutrymmet:
– Självklart ska batterierna packas annorlunda, testbilen är ju bara en prototyp, påpekar hon.

LaddhybridJS Media

Fakta om elhybriden
Elmotor: 100 hk (bakhjulsdrift)
Dieselmotor: 205 hk (framhjulsdrift)
Sittplatser: 5
Batteri: Li-jon typ, 11 kWh, 150 kg
Räckvidd på el: upp till 30 km
Laddtid: 4-6 timmar i vanligt eluttag
Bagageutrymme: Minimalt på grund av batterierna

Läs mer
Vattenfalls satsning på elbilar