Nyhet | 2011-02-10 | 11:18

Vattenfall syns i Garmisch

Vattenfall satsar stort på alpina VM i tyska Garmisch. I målområdet, på nummerlappar och i reklamfilmer syns Vattenfall och den som vill heja fram sina favoriter kan göra det med Vattenfalls specialframtagna mobilapplikation. Genom sitt samarbete med Internationella Skidförbundet, FIS, är Vattenfall en av huvudsponsorerna vid VM i Garmisch-Partenkirchen den 7-20 februari. Förutom att Vattenfalls logotyp finns på nummerlapparna i herrarnas Super-G och i damernas slalom, syns Vattenfall i målområdet, bland annat på storbildskärmen. Vinter och vintersporter har en tydlig koppling till Vattenfall. Sedan 1994 har Vattenfall varit sponsor till det Svenska Skidförbundet. Partnerskapet med FIS är en fortsättning på samarbetet med skidsporten. 10.000 åskådare varje dag Tio tusen åskådare besöker VM-tävlingarna varje dag och stora TV-kanaler från hela världen sänder från tävlingarna till mångmiljonpublik. – Idag är Vattenfall ett svenskt, europeiskt energiföretag. Därför känns det naturligt att utveckla vår sponsring av svensk skidsport med ett partnerskap med det Internationella Skidförbundet, FIS, säger Annika Bränning, sponsoransvarig på Vattenfall. http://www.flickr.com/photos/vattenfall/sets/72157626016910562/show/ VM är också en viktig mötesplats för internationella kunder till Vattenfall. Bland annat har holländska business-to-businesskunder fått åka skidor med skidlegendarer, sett tävlingar live och upplevt invigningsceremonin. I tävlingsområdet i Garmish-Partenkirchen har Vattenfall ett tält där VM-besökarna själva kan testa hur mycket energi som krävs vid olika typer av skidåkning. Besökarna kommer också att kunna gratulera medaljvinnare och få autografer. "El för vintersport" Under huvudbudskapet ”El för vintersport” berättar Vattenfall om elens roll för att utveckla vintersporten. Vattenfall har tagit fram material till tidskrifter och reklamfilmer visas på TV, bio och internet. Kopplingen mellan elektricitet och vintersport avspeglas också i de korta pausklipp som producerats för Eurosports sändningar. Den som följer VM hemifrån kan göra det via Twitter och Facebook. Varje tävlingsdag lottas landslagets officiella VM-mössa ut till den som skriver den bästa hejarramsan på Twitter. Alla skidsupportrar med smarta mobiler kan använda Vattenfalls specialframtagna mobilapplikation för att heja fram sina favoriter genom att skaka sin telefon och generera energi till sitt landslag. Vilka nationer som gett mest energi och vilka som leder den individuella cheer-topplistan kommer att synas både i applikationen och på plats i Vattenfalls tält i Garmisch-Partenkirchen.