Nyhet | 2012-11-30 | 16:00

Vattenfall utsedd till Årets sportsponsor

I hård konkurrens, utsågs Vattenfall idag till Årets sportsponsor av nätverkskonferensen Sport&Pengar. Bland de övriga nominerade fanns Swedbank, Volkswagen och Scandic. Linus Almqvist, chef för varumärkeskommunikation och sponsring på Vattenfall, var på plats med sitt team och tog emot priset. [caption id="attachment_18618" align="alignleft" width="211"]Linus Almqvist, chef för varumärkeskommunikation och sponsring på Vattenfall Linus Almqvist, chef för varumärkeskommunikation och sponsring på Vattenfall[/caption] – Vi är både glada och stolta över att vara nominerade i denna tävling. Många starka och kända varumärken är också nominerade, och det är hedrande för Vattenfall att vi är med i denna skara och nu faktiskt också vann, säger han.

Vattenfall sponsrar bland annat vintersport, som har en tydlig koppling till Vattenfalls svenska ursprung. Sedan 1994 är bolaget långsiktig sponsor till Svenska Skidförbundet och 2010 ingicks ett partnerskap med Internationella Skidförbundet.

– Genom sponsringen vill vi bidra med ett värde till skidsporten och därigenom öka exponeringen av vårt varumärke och våra produkter inom ett populärt intresseområde. Skidsporten ger oss möjligheter att träffa våra målgrupper i ett positivt sammanhang. Nomineringen och vinsten av Årets sportsponsor hoppas jag är ett kvitto på att vi lyckats bidra med värde till sportvärlden både ur ett utövar- och åskådarperspektiv.

Övriga nominerade i kategorin årets sportsponsor är Swedbank, Volkswagen och Scandic och priset delades ut på fredagen vid konferensen Sport&Pengar. Konferensen samlar 200 viktiga beslutsfattare inom den skandinaviska sportindustrin för att bidra till den kommersiella utvecklingen av sportindustrin. Vid Sport&Pengar utses också vinnare i kategorierna Årets event, Årets tv-bolag och Årets kommun.