Nyhet | 2008-12-15 | 16:29

Vattenfall vinner internationellt pris för klimatinitiativ

European Excellence awards har tilldelat Vattenfall pris för företagets klimatsignaturinitiativ. Tävlingen, som anordnades för andra året i rad, belönar exceptionella insatser inom kommunikation på internationell nivå. Prisutdelningen hölls i Budapest och Vattenfall vann pris i energiklassen för ett initiativ som syftar till att uppmuntra beslutsfattare att fatta rätt beslut för klimatet.

David Wolgers (i mitten) och Linus Almqvist, Vattenfall Group Function Communication tar emot utmärkelsen.

David Wolgers (i mitten) och Linus Almqvist, Vattenfall Group Function Communication tar emot utmärkelsen.

– Priset är ett erkännande av att vi lyckats väl med en internationell mobilisering i klimatfrågan. Vi uppmanar människor i olika länder att med sitt namn uttrycka stöd för tre avgörande punkter: Ett globalt pris på koldioxidutsläpp, Stöd för utveckling av klimatvänlig teknik och Klimatkrav på produkter, säger Carolina Wallenius, kommunikationsdirektör på Vattenfall.

Vattenfall arbetar i tre steg med initiativet:

1. Annonsering för att uppmärksamma klimatinitiativet och sajten http://klimatsignatur.vattenfall.se/.

2. Webbesökarna skriver på ett manifest som innehåller tre åtgärder för att få bukt på klimatförändringarna.

3. Event som samlar lika många orange figurer som antalet signaturer i samband med klimatmöten i städer runt om i Europa. Hittills har de orange figurerna varit i sju städer, senast vid klimatmötet i Poznan.

Initiativet har pågått sedan oktober 2008 och kommer pågå fram till klimatmötet i Köpenhamn 2009. Hittills har nära 230 000 personer skrivit under manifestet.

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10.