Nyhet | 2008-12-15 | 15:29

Vattenfall vinner internationellt pris för klimatinitiativ

European Excellence awards har tilldelat Vattenfall pris för företagets klimatsignaturinitiativ. Tävlingen, som anordnades för andra året i rad, belönar exceptionella insatser inom kommunikation på internationell nivå. Prisutdelningen hölls i Budapest och Vattenfall vann pris i energiklassen för ett initiativ som syftar till att uppmuntra beslutsfattare att fatta rätt beslut för klimatet. [caption id="attachment_195" align="alignnone" width="370" caption="David Wolgers (i mitten) och Linus Almqvist, Vattenfall Group Function Communication tar emot utmärkelsen."]David Wolgers (i mitten) och Linus Almqvist, Vattenfall Group Function Communication tar emot utmärkelsen.[/caption] – Priset är ett erkännande av att vi lyckats väl med en internationell mobilisering i klimatfrågan. Vi uppmanar människor i olika länder att med sitt namn uttrycka stöd för tre avgörande punkter: Ett globalt pris på koldioxidutsläpp, Stöd för utveckling av klimatvänlig teknik och Klimatkrav på produkter, säger Carolina Wallenius, kommunikationsdirektör på Vattenfall. Vattenfall arbetar i tre steg med initiativet: 1. Annonsering för att uppmärksamma klimatinitiativet och sajten http://klimatsignatur.vattenfall.se/. 2. Webbesökarna skriver på ett manifest som innehåller tre åtgärder för att få bukt på klimatförändringarna. 3. Event som samlar lika många orange figurer som antalet signaturer i samband med klimatmöten i städer runt om i Europa. Hittills har de orange figurerna varit i sju städer, senast vid klimatmötet i Poznan. Initiativet har pågått sedan oktober 2008 och kommer pågå fram till klimatmötet i Köpenhamn 2009. Hittills har nära 230 000 personer skrivit under manifestet.