Nyhet | 2011-05-23 | 11:02

Vattenfalls kunder stannar länge

Allt färre kunder väljer att byta elbolag visar statistik från SCB. Från år 2009 till 2010 är det 16 procent färre som byter. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hLU2Fr8Nip8[/youtube] Trots att elpriserna stigit är det färre som väljer att byta elleverantör. - Anledningen är förmodligen att det blir allt fler kunder som är bundna i avtal hos sin nuvarande leverantör, säger Niclas Stålhandske, som arbetar med elförsäljning till Vattenfalls privatkunder. Vattenfalls kunder är mindre benägna att byta elleverantör jämfört med den genomsnittlige kunden. Orsakerna är flera säger Niclas Stålhandske. - Vi har under flera år haft väldigt konkurrenskraftiga priser, samtidigt som vi haft ett brett produktutbud med många förmånliga erbjudanden. Kunderna har länge kunnat välja hur de vill få sin el producerad, om den ska komma från vatten, vind eller kärnkraft. Råd hur man ska välja elavtal Vattenfall har under en längre tid arbetat med att ge kunden råd med hur man skall välja elavtal. - Många av våra kunder har följt våra råd. Detta har ofta varit förmånligt för kunden. Vattenfall har även under många år arbetat med att få kunder med så kallat tillsvidareavtal att faktiskt bestämma sig och teckna sig för ett avtal vilket är positivt för kunderna.