Nyhet | 2008-04-23 | 11:24

Vattenfalls popularitet ökar

I den årliga imagestudien, gjord av Nordic Brand Academy, stiger Vattenfall med över nio enheter, från 43,7 till 53 på en 100-gradig skala.

För några år sedan låg Vattenfalls anseende hos svenska folket i botten. Nu närmar företaget sig mittenskiktet. En tänkbar orsak till ökningen kan vara företagets offensiva klimatarbete, tror VD:n för Nordic Brand Academy.

- Det här är ännu en kvitto på att vi är på rätt väg och att vårt arbete för att stärka förtroendet för Vattenfall ger resultat, säger Vattenfalls kommunikationsdirektör Carolina Wallenius.

Den senaste tiden har Vattenfall fått en rad erkännanden och utmärkelser:

  • Bästa elsäljare i Tyskland
  • Topprankning på konsumentverkets hemsida för elpriser
  • Bästa fristående hållbarhetsredovisning (CSR-rapport) 2007 enligt FAR SRS, branschorganisationen för revisorer och rådgivare
  • Klimatkampanjen ”Combat Climate Change” vann Annonsörföreningens pris 100-wattaren för bästa internationella kampanj 2007
  • Sponsrings- och eventföreningens pris Gyllene Hjulet för bästa publika sponsringsinsats för samarbetet med National Geographic i informations- och skoltävlingen ”Combat Climate Change”
  • EU-priset ”Green Light Award” för klimatvänlig gatubelysning
  • Vår engelska hemsida www.vattenfall.com är bästa statliga företagswebbplats i Halvarssons och Halvarssons årliga rankning
  • Universum Communications företagsbarometer 2008 ger Vattenfall pris för bästa studentkoordinator
  • Vattenfall är branschbäst i Företagsbarometern när svenska teknologer får ranka sin drömarbetsgivare inom energiområdet och har klättrat sex placeringar på listan totalt
  • Vår mediakommunikation är bäst i den svenska energibranschen när över 100 journalister ger betyg i ISI Wissings årliga mätning
  • Finalist i MM Award för god internationell annonsering
  • Finalist i European Sponsorship Award (ESA)

För vidare information kontakta:
Erik von Hofsten, Presschef Norden
Telefon: 08-739 54 84