Pressmeddelande | 2014-07-03 | 14:45

Så toppar du formen inför CykelVasan

– Maria Pietilä Holmner tipsar om träningen inför loppet.

På tre minuter sålde den omåttligt populära CykelVasan slut. För de lyckliga som ändå fick tag på en startplats till loppet, som går av stapeln 16 augusti, väntar nu en sommar med mycket förberedelser. Nu delar den alpina landslagsstjärnan Maria Pietilä Holmner med sig av sina bästa tips till de som vill lyckas med de nio milen mellan Sälen och Mora.

Ska du lyckas med CykelVasan är träningen inför loppet avgörande. Och det är hög tid att börja träna nu för att hitta formen innan augusti. Under långa cykellopp är det ofta benen som tar stryk – något som kan förebyggas med styrketräning så som benövningar på gymmet. Dessutom finns det en hel del andra viktiga förberedelser som man behöver tänka på inför loppet. Till exempel att man har rätt utrustning och kosthållning.

– Cykling är en av de bästa träningsformerna för skidåkare under sommarsäsongen, det är en av anledningarna att jag genomför CykelVasan för tredje gången i år. Ett vanligt nybörjarmisstag är att vänta för långt in i loppet med att äta och dricka. Då är risken stor att du tappar energin. Ett annat misstag är att ta ut sig i loppets första långa stigning, säger Maria Pietilä Holmner, alpin landslagsåkare och ledare för lag Vattenfall under CykelVasan.

Marias sex bästa tips till CykelVasan:

Träna i terräng
Undersök terrängen genom att kolla på CykelVasans karta i förväg. Då vet du också vilket underlag du behöver träna på. Under loppet cyklar du till exempel en hel del på asfalt.

Bra utrustning
Utrustningen är viktig, så välj ett par cykelskor snarare än ett par vanliga gymnastikskor för att få ett stabilt grepp i pedalerna. Glasögon är nödvändiga inte bara för solen utan även för att skydda dig mot grus och damm. För att undvika skavsår och smärta, införskaffa ett par handskar, och framförallt ett par vadderade cykelbyxor. Klä dig sedan i lager på lager för att kunna anpassa klädseln efter väderlek.

Hitta ditt tempo
CykelVasan börjar med en sex kilometer lång stigning, det är därför viktigt att ta det lugnt från början. Vänta några kilometer in i loppet innan du börjar gå på hårdare för att hinna känna efter hur din kropp svarar på utmaningen. En pulsklocka hjälper till att hålla ett lagom tempo.

Stå upp och sitt ner
Träna på att stå upp och sitta ner i olika terränger för att kunna anpassa cyklingen under loppet. Att stå upp i långa partier kan vara utmanande. Därför är det viktigt att träna även bål, armar och axlar innan loppet.

Fyll på i tid
Stanna vid mat- och dryckesstationerna. Att hoppa över eller vänta för länge med att äta och dricka innebär med största sannolikhet att du blir trött. Det är ett vanligt nybörjarmisstag när man vill tjäna in tid. Tänkt också på att dricka ordentligt före loppet.

Cykla säkert
Säkerheten är viktig att ha i åtanke under CykelVasan. Är du ovan att cykla i grupp? Cykla tillsammans med några vänner eller träningskamrater innan loppet och tänk på att hålla avståndet.

 

För mer information kontakta: Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10