Nyhet | 2014-09-12 | 11:12

Vattenfall lanserar snabbladdningsnätverk för elbilar

Vattenfall etablerar tre snabbladdningsstationer för elbilar i Stockholm. Laddplatserna, som invigs idag den 12 september, är de första i företagets snabbladdningsnätverk i Stockholmsområdet. Innan årsskiftet planeras nätverket bestå av upp till tio stationer.

För hundra år sedan elektrifierade Vattenfall järnvägen. I och med etableringen av ett snabbladdningsnätverk i Stockholm tar nu företaget det första steget för att elektrifiera även vägtransporterna.

Den 12 september sker invigningen av tre stationer där Zinkensdamm tillsammans med Gärdet och Solna blir först ut. I satsningen ingår dessutom den snabbladdningsstation som Vattenfall och Tyresö Kommun har i drift i Tyresö sedan tidigare. Innan årets slut är upp till sju ytterligare stationer planerade i Stockholmsområdet.

- Vår vision att det ska finnas en miljon eldrivna fordon på vägarna år 2030 kommer inte uppnås av sig själv. Vår roll är att tillhandahålla infrastruktur för snabbladdning, som i sin tur möjliggör en  tyst och ren stadsmiljö, säger Mattias Tingvall, affärsutvecklingschef på Vattenfall.

Snabbladdningsstationerna i Stockholm har möjliggjorts genom ett samarbete med Stockholms stad och Stockholm Parkering. Nästa steg i satsningen är att etablera sig på ännu fler platser i regionen. Det sker bland annat genom samarbeten med fler aktörer.

– I en växande stad har alla ett gemensamt ansvar för vår miljö och det är glädjande att Vattenfall vill etablera snabbladdningsstationer för att öka möjligheten för fler stockholmare att göra klimatsmarta val, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Alla elbilar som har en snabbladdningsfunktion kan ladda på Vattenfalls snabbladdningsstationer. Laddningstiden från tomt till 80 procent av batteriets kapacitet uppgår till cirka 30 minuter. Inledningsvis kommer det att vara kostnadsfritt att ladda vid stationerna. Vattenfall kommer senare att införa en kostnad för att ladda elbilen som är lägre prissatt än alternativet att köra på bensin och diesel.

Ulla Hamilton, Trafikborgarråd i Stockholms stad, och Vattenfalls affärsutvecklingschef Mattias Tingvall inviger snabbladdningsstationen vid Zinkensdamm.

Mer information om elbilar och laddning

För ytterligare information, kontakta:
Carina Netterlind, pressekreterare, 076 103 66 62

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se