Pressmeddelande | 2015-11-11 | 15:00

Vattenfall fokuserar på storskalig vindkraft i Danmark

Försäljningen av ett antal mindre jylländska vindkraftparker gör det möjligt för Vattenfall, Danmarks största operatör och ägare av landbaserad vindkraft, att målinriktat fokusera på stora vindkraftsprojekt, såväl land- som havsbaserade.

Totalt 88 äldre kraftverk utspridda på 19 jylländska parker med en total kapacitet på 65 MW har sålts till Green Power Partners K/S. Köpesumman är inte offentlig.

– Parkernas storlek matchar inte Vattenfalls strategiska inriktning och det är därför vi har valt att sälja dem. Nu kan vi koncentrera oss på att vidareutveckla och stärka vår position i Danmark inom land- och havsbaserad storskalig vindkraft, säger Martin Reinholdsson, Chef för Business Unit Generation inom Business Area Wind.

Vattenfall satsar både på land- och havsbaserad vindkraft i Danmark. Byggandet av Klim vindkraftpark i nordvästra Jylland är nästan slutfört. Här har 35 äldre vindkraftverk ersatts av 22 nya och mycket mer effektiva kraftverk som nu gör parken till Danmarks största landbaserade vindkraftpark, mätt i produktion. Samtidigt fortgår planeringen av projektet för den 400 MW stora havsbaserade vindkraftparken Horns Rev 3 utanför den jylländska västkusten.

Den 29 oktober presenterade Danska Energistyrelsen de kandidater som är förhandskvalificerade att lämna anbud på Kriegers flak, Danmarks största havsbaserade vindkraftprojekt på 600 MW. Vattenfall är en av sju kandidater.

Gårdagens tillkännagivande utgör det officiella startskottet för anbudsförfarandet som kommer att slutföras i november 2016. Vinnaren är den som erbjuder det lägsta priset i öre/kWh för de 50 000 första fullasttimmarna. Som en jämförelse vann Vattenfall Horns Rev 3-koncessionen med ett pris på 77 öre per kWh.

Läs mer om Vattenfalls vindkraftverksamhet
Läs mer om Klim
Läs mer om Kriegers flak
Läs mer om Horns Rev 3