Pressmeddelande | 2015-02-26 | 12:38

Vattenfall och SPR vinner budgivning om EA ONE

Vattenfall and ScottishPower Renewables (SPR), i det gemensamt ägda bolaget East Anglia Offshore Wind (EAOW), har vunnit budgivningen för Contract for Difference (CfD) för East Anglia ONE anordnad av den brittiska staten.

Samtidigt meddelas att ScottishPower Renewables (SPR) kommer att förvärva Vattenfalls 50 % -iga andel I East Anglia ONE. Båda parterna kommer tillsammans att fortsätta utveckla de återstående delarna av East Anglia Development Zone, som har en potential för 6 GW kapacitet.

– Vi välkomnar det här beskedet för East Anglia ONE. Det har gått fem år sedan området East Anglia ONE tilldelades Vattenfall och SPR och nio månader sedan vi erhöll alla tillstånd. Nu kommer SPR att ta över ansvaret att bygga vindkraftparken i och med att SPR köper Vattenfalls 50 % -iga del, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls vindkraftverksamhet.

Vattenfalls målsättning är att växa inom den europeiska vindkraftsektor som bolaget idag har verksamhet i. Avyttrandet av den 50 % -iga andelen innebär att Vattenfall kan prioritera andra investeringar i Storbritannien och i den övriga vindkraftportföljen i Europa.

– Vi ser framför oss en lovande framtid för resten av East Anglia Development Zone, och havsbaserad vindkraft i Storbritannien i allmänhet, och vi fortsätter samarbetet med SPR i de återstående fem vindktaftområdena i Development Zone, säger Gunnar Groebler vidare.

Contracts for Difference, är ett system som innebär att project för förnybar energiproduktion erhåller ekonomisk stöd för den el som produceras. Detta har skett genom ett anbudsförfarande (auktion).

Resultatet av budgivningen CfD

För ytterligare information kontakta:
Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall AB,
telefon: 070-597 73 38