Vattenfall och Swedavia i samarbete för att minska utsläpp och buller

Vattenfall och Swedavia inleder samarbete om snabbladdstationer för taxibilar som drivs av el. Etablering av snabbladdstationer för elbilar kommer att ske på Swedavias flygplatser och först ut är Stockholm Arlanda Airport.

Dagens transporter står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av koldioxid och påverkar vår närmiljö i form av avgaser och buller. Med eldrift skapas förutsättningar för hållbara och bullerfria transporter. Undersökningar har visat att snabbladdning är en viktig komponent för eldrivna personbilar och helt nödvändig för att yrkestrafik såsom taxi skall kunna skifta till att använda elbilar.

– Samarbetet med Swedavia ger oss möjlighet att etablera infrastruktur för elbilar vid flygplatser där persontransporter spelar en mycket stor roll. Etableringen vid Arlanda är en viktig pusselbit för att erbjuda taxifordon att gå över till eldrift i Stockholm-Uppsala regionen, Mattias Tingvall, affärsutvecklingschef på Vattenfall.

Avtalet, som är flerårigt, innebär möjlighet för Vattenfall att etablera 6 snabbladdare på Stockholm Arlanda Airport och där Vattenfall även tar över den idag redan etablerade snabbladdaren. Samarbetsavtalet möjliggör även etableringar på andra flygplatser som ägs av Swedavia. Vattenfall sköter drift och underhåll av snabbladdarna och de kommer att inkluderas i Vattenfalls snabbladdningsnätverk som för närvarande byggs ut och under början av 2015 består av minst 12 snabbladdare i Stockholm-Uppsala regionen.

– Swedavia har ett miljömål om nollutsläpp av fossil koldioxid i vår egen verksamhet år 2020. Men marktransporter till och från flygplatserna står för en stor del av de fossila koldioxidutsläpp som kan knytas till flygplatserna. En av de största utmaningarna i Swedavias klimatarbete är därför att tillsammans med andra företag och aktörer minska koldioxidutsläppen från marktransporter. Vårt samarbete med Vattenfall är ett utmärkt exempel på ett klimatsamarbete, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.

Om Vattenfalls snabbladdningsstationer
Alla elbilar som har en snabbladdningsfunktion kan ladda på Vattenfalls snabbladdningsstationer. Laddtiden från tomt till 80 procent av batteriets kapacitet uppgår till cirka 30 minuter. Inledningsvis kommer det att vara kostnadsfritt att ladda vid stationerna. Vattenfall kommer senare att införa en kostnad för att ladda elbilen som är konkurrensmässigt prissatt mot alternativet att köra på bensin och diesel. Mer info om Elbilar och laddning.

För mer information, kontakta: Carina Netterlind, pressekreterare, 076 103 66 62

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com