Vattenfalls kärnkraft hade 84 procents tillgänglighet

Vattenfalls kärnkraftverk hade i vinter, november till mars i år, en tillgänglighet på totalt 83,7 procent. Det är lägre än förra säsongen som låg på drygt 98 procent. Forsmark hade en tillgänglighet på 95 procent och Ringhals 72,3 procent.

Under fjolårets planerade översyn beslöt Ringhals att reparera reaktor 2 vilket är huvudorsaken till den totalt lägre tillgängligheten jämfört med föregående vintersäsong.

– Jag kan konstarera att den här vintersäsongen totalt sett inte blev lika bra som den förra men värt att notera är att Forsmark åter igen gör en bra säsong och Ringhals 1 och 3 nådde över 95 procent. Vår säkerhetsfilosofi medförde att vi valde att reparera Ringhals 2 innan återstart, som planeras senare i år, säger Eva Halldén, VD Forsmark och Ringhals kärnkraftverk.

Forsmark hade en mycket hög tillgänglighet, för femte året i rad, medan Ringhals fick en lägre tillgänglighet efter att ha legat högre de senaste två vintrarna.

– Vattenfall genomför det största moderniseringsprogrammet i svensk kärnkraft sedan den byggdes och vi ser trots allt att våra miljardinvesteringar ger resultat. Trenden är att vi går mot allt högre tillgänglighet igen, säger Eva Halldén.

Vattenfall ser kärnkraften som ett viktigt energislag och tillsammans med vattenkraft och vindkraft ger det Sverige en unik energimix med mycket låga koldioxidutsläpp. Kärnkraft ger stabil väderoberoende produktion till den nordiska elmarknaden vilket är viktigt för våra kunder, landets industri och Vattenfall.

Total tillgänglighet vintersäsongerna åren 2005-2015:
05-06              99,4%
06-07              86,3%
07-08              97,1%
08-09              83,6%
09-10              66,7%
10-11              95,4%
11-12              78,6%
12-13              97,1%
13-14              98,0%
14-15              83,7%

Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Arbete med rivningsrobot. Foto: Nicklas Tjernlund
Foto: Nicklas Tjernlund

Nedmontering av de sista större delarna i Ågestaverket

Vattenfall inledde demonteringen av Ågestaverket sommaren 2020, och under det här året rivs de tre sista större delarna: den biologiska skärmen, bränsleförvaringen och ånggeneratorerna.

Förstudien presenterades av Desirée Comstedt, chef för ny kärnkraft vid Vattenfall. Moderator var Anja Alemdar, ansvarig för samhällskontakter.

Vattenfall presenterar nästa steg för ny kärnkraft

På måndagen den 19 februari presenterade Vattenfall de viktigaste resultaten av förstudien kring ny kärnkraft samt nästa steg i processen. Här finns en inspelning från det webbsända seminari...

Ringhals kärnkraftverk, foto: Malin Arnesson

Vattenfall går vidare med planeringen av ny kärnkraft vid Ringhals