Vattenfall: inCharge växer på västkusten genom samarbete med Göteborg Energi

Nu blir det enklare att ladda sin elbil på västkusten. Vattenfall och Göteborg Energi inleder ett samarbete som innebär att tillgängligheten för snabbladdning ökar för Göteborg Energis kunder via laddnätet inCharge.

Laddnätet inCharge är ett nätverk som består av tusentals laddpunkter i Sverige och norra Europa med  ambitionen är göra det enkelt för företag, kommuner och lokala energibolag att erbjuda elbilsladdning.

Genom att ansluta till inCharge ökar tillgängligheten för Göteborg Energis kunder då elbilsägare nu kan ladda både på Göteborg Energis snabbladdningsstationer och på andra stationer som är kopplade till laddnätet.

– Vi är oerhört glada för samarbetet med Göteborg Energi och möjligheterna det innebär för elbilsförarna. Elbilsmarknaden kräver nya former av partnerskap och samarbetet med Göteborg Energi är ett exempel på nytänkande och innovation där två energibolag stöttar varandra i en gemensam satsning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.

– Vi kan lära mycket av varandra och tillsammans förbättra elbilsupplevelsen. Göteborg Energi har mycket ambitiösa planer för att bygga ut den publika laddinfrastrukturen lokalt. Vi möjliggör satsningen genom våra operatörstjänster och kundgränssnittet inCharge, säger Susanna Hurtig.

Göteborg Energi kommer inom kort att kunna erbjuda kunderna användning av den lokalt anpassade appen inCharge som bland annat möjliggör direktbetalning vid snabbladdstationerna eller faktura med total översikt. Appen inCharge kan användas i hela inCharge laddnät.

– Att gå med i inCharge är ett steg i vår satsning på laddinfrastruktur i Göteborg. Det är också ett viktigt led i vårt arbete med att göra det enkelt för våra kunder att göra hållbara val, vilket leder till att vår stad får renare luft och mindre buller. Genom att vi ansluter våra laddstationer till inCharge får våra kunder tillgång till ett stort nätverk av laddare. Ett omfattande och tillförlitligt laddnät är viktigt för att allt fler ska våga ta klivet till en elbil, säger Lotta Brändström, VD Göteborg Energi.

www.beincharge.se
Facebook: inCharge Sverige

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från