Vattenfalls trådlösa laddstation invigs på ny elbusslinje

Nu invigs Nordens första elhybridbusslinje med trådlös hållplatsladdning i Södertälje. Stadsbussen snabbladdas osynligt vid Vattenfalls laddstation. Samhällsprojektet är ett samarbete mellan Scania, SL, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH för att utveckla en tyst och hållbar kollektivtrafik. Projektet delfinansieras av Energimyndigheten.

Det är första gången i Norden som en elhybridbuss i reguljär linjetrafik förses med osynlig induktiv laddning. Sju minuters trådlös laddning räcker för busslinje 755 att köra hela sträckan på tio kilometer. Erfarenheterna från projektet blir viktiga för framtidens kollektivtrafik.

– Samarbetet är ett konkret exempel på att förverkliga Vattenfalls strategi. Ytterligare elektrifiering av transportsektorn är ett av de viktigaste bidragen till ett klimatneutralt Sverige. För hundra år sen elektrifierade Vattenfall Sverige och järnvägarna och nu elektrifierar vi vägtransporterna, säger Magnus Hall, vd och koncernchef, Vattenfall.

Vattenfall äger och driver laddstationen och levererar den förnybara elen. Trådlös hållplatsladdning innebär att bussen parkerar över ett laddsegment dolt i vägbanan, där laddningen sker automatiskt. Laddlösningen bygger på trådlös, induktiv teknik och är säker, effektiv och miljövänlig.

Sveriges mål är att ha en fossilfri fordonsflotta år 2030. Elektrifieringen av kollektivtrafiken och särskilt busstrafiken är avgörande för att uppnå detta mål. Elhybridbussen är 70 procent mer energieffektiv än motsvarande konventionell fossil dieselbuss.

– Vattenfall stödjer helhjärtat målsättningen att minska utsläppen från transportsektorn och det är en del av Vattenfalls framtid att erbjuda kundanpassad laddinfrastruktur för elbussar, säger Magnus Hall.

Michelle von Gyllenpalm, presschef Norden, telefon: 070-531 63 11

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com