Elmarknaden just nu: Kall vinter kan ge höga elpriser

Det är många faktorer som påverkar elpriset, allt från vädret till råvarupriser och valutor. Under vintern är temperaturen dock den faktor som påverkar priset mest. En kall vinter kan med andra ord få stor inverkan på elpriset. – Om vintern blir mild eller kall är oftast det som är mest avgörande för hur priserna blir, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Bortsett från väderprognosen ser det lugnt ut på elmarknaden just nu. Under november har spotpriserna stabiliserats, mycket tack vare att kärnkraften är tillbaka i full kapacitet efter årets revisioner. Priserna har legat på en jämn nivå över nästan hela landet. Undantaget är södra Sverige, som påverkas mer av det högre elpriset i framförallt Danmark och Tyskland.

I Sverige låg snittpriset i elområde 1, 2 och 3 på 31,04 öre/kWh och i elområde 4 (södra Sverige) på 33,69 öre/kWh i november.

Situationen i vattenkraften är god för tillfället, främst tack vare rikligt med nederbörd i oktober.

– Oktober är normalt årets regnigaste månad och i år var det extra regnigt med 30 procent mer nederbörd än vanligt, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Förutsättningarna finns alltså för stabila elpriser i vinter. Men Vattenfall tror ändå på fortsatt stigande priser, framförallt om det blir kallare samt att efterfrågan på kol i Europa påverkar även elpriserna i Sverige.

– Just nu ser det relativt stabilt ut när det gäller det rörliga elpriset, men den som inte vill oroa sig för högre elpriser i vinter kan det vara läge att binda sitt elpris, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu

Företag: Om elmarknaden just nu
Video: Jonas Stenbeck om elpriset
Följ Jonas Stenbeck på Twitter

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Se även

Kraftledningar i Laxede

Elmarknaden just nu: Påsklovet bjuder på aprilväder

Efter påskhelgen sjönk temperaturerna på nytt i hela landet. Det i kombination med mindre vindkraft gör att elpriserna stigit något. Som alltid är vädret ombytligt under april, våren kan gör...

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...

Vindkraftverk i Vattenfalls park Stor-Rotliden

Elmarknaden just nu: Våren inleds med lägre elpriser

Mycket blåst, milt väder och minskad elkonsumtion bidrog till en halvering av elpriset i februari jämfört med i januari. Mars inleds med god tillgång på energi i hela landet.