Hyundai väljer Vattenfall som laddpartner för sina elbilskunder

90 Hyundai-återförsäljare kommer att kunna erbjuda sina elbilskunder laddbox och installation till ditt hem från Vattenfall vid köp av en Hyundai IONIQ.

– Hyundai är för oss en naturlig partner att samarbeta med för att lösa elbilsförarnas laddbehov, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

Från och med den 15 juni kommer Hyundais samtliga 90 återförsäljare att kunna erbjuda helhetslösningar och expertis från Vattenfall till de kunder som köper en Hyundai IONIQ elbil eller laddhybrid.

– Hyundai ligger i framkant när det gäller laddning och elbilar av modern standard. De ser ett stort värde i att vi kan hjälpa deras kunder med laddlösningar i hemmet. Med en elbil ”flyttar macken hem”, 80 procent av laddningen beräknas ske hemma. Genom samarbetet kan kunden redan hos bilhandlaren få hjälp med att förbereda och ordna en laddlösning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

När elbilsägaren inte laddar hemma går det naturligtvis bra att ladda via en app eller laddkort i det publika laddnätet InCharge som Vattenfall driver med partners runt om i landet som ett led i Vattenfalls strategi om en klimatsmart framtid. I dagsläget har InCharge 266 publika laddstationer i Sverige och stadigt stigande. Ambitionen är minst 1 000 laddstationer vid årets slut.

– Det som är så positivt med valet av Vattenfall är att de klarar av att ta hand om allt från installation och hårdvara till frakt och tjänster. Vi har som plan att under kommande år ta in fler laddhybrider och elbilar till vår bilflotta och ser ett ökat behov av laddlösningar. Där kommer Vattenfall in som en kunnig partner, säger Ola Borgernäs, vd på Hyundai.

Att ladda elbilen med en laddbox är till skillnad från vanliga eluttag gjorda för att ladda höga effekter under lång tid. En laddbox ger inte bara en säkrare laddning utan även möjlighet att ladda snabbare.

Mer information:
Vattenfall
Hyundai
InCharge

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, telefon: 0706-11 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Tobias Joelsson, PR-ansvarig, Hyundai, telefon: 0733-38 07 70, e-post; tobias.joelsson@hyundai.se
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Se även

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.

Läs hela artikeln
Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.

Läs hela artikeln
Elbil på laddning vid InCharge-station på Erik Dahlbergsgatan i Stockholm

Vattenfall InCharge mer än dubblerar antalet laddplatser i Stockholm

Under 2023 har Vattenfall InCharge etablerat sex nya laddgator och finns nu på 21 gator i Stockholm. Samtidigt uppgraderas befintliga laddgator med fler laddplatser.

Läs hela artikeln