Guld från EcoVadis för Vattenfalls hållbarhetsarbete

Vattenfalls hållbarhetsarbete har återigen tilldelats Gold-rankning och uppnår ett högre resultat jämfört med förra året, efter en oberoende mätning av EcoVadis som bedömer och betygsätter företags CSR-arbete.

– Vi är otroligt glada att vi fått vår Gold-rankning bekräftad och till och med förstärkt den jämfört med förra året. Hållbarhetsarbetet blir bara viktigare och viktigare och rankningen är ett tydligt kvitto på att vi gör rätt saker och har ett bra fokus på hållbarhetsfrågorna, säger Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.

Bland investerare och företagskunder blir det alltmer tydligt att hållbarhetsaspekten är av stor vikt och i många fall rent av avgörande om det blir en affär eller inte. Många av de partners Vattenfall talar med ställer krav på en oberoende granskning av CSR-arbetet (Corporate Social Responsibility). CSR handlar om det ansvar företag tar för den påverkan de har på samhället och omgivningen, både socialt, ekonomiskt och miljömässigt, utöver vad lagen kräver.

– Våra kunder, investerare och andra intressenter ställer krav på att vi agerar ansvarsfullt och tydligt och öppet visar hur vi jobbar med hållbarhet. Återkopplingen vi får är att de tycker att vi har lyckats integrera hållbarhet i vår verksamhet på ett bra sätt. Det senaste året har vi satsat på att bli mer tydliga i vår kommunikation och ge konkreta exempel. Externa utvärderingar som EcoVadis blir extra viktiga och sporrar oss att bli ännu bättre, säger Annika Ramsköld.

Det oberoende undersökningsbolaget EcoVadis utvärderar, betygsätter och rangordnar företag som arbetar med hållbarhet i hela världen. Metoden som används bygger på internationella CSR standarder som GRI (Global Reporting Initiative), UN Global Compact och ISO 26000.

För att uppnå EcoVadis guldnivå måste ett företag hamna mellan 62-100 i poängskalan. Vattenfall fick 73, en ökning från 65 år 2017, väl över genomsnittet för industrier på 42.

De områden som bedöms är; Environment, Labor Practices & Human Rights, Fair Business Practices och Sustainable Procurement.

Mer information:

www.vattenfall.se

www.ecovadis.com

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning 2023: Fortsatt arbete för fossilfrihet

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har ett särskilt fokus på havsbaserad vindkraft och ny kärnkraft – nödvändiga faktorer för energiomställningen och Vattenfalls fortsatta ...

Arbete med rivningsrobot. Foto: Nicklas Tjernlund
Foto: Nicklas Tjernlund

Nedmontering av de sista större delarna i Ågestaverket

Vattenfall inledde demonteringen av Ågestaverket sommaren 2020, och under det här året rivs de tre sista större delarna: den biologiska skärmen, bränsleförvaringen och ånggeneratorerna.

Vattenfall får internationell hållbarhetsutmärkelse – igen

Vattenfall har återigen mottagit utmärkelsen Supplier Engagement Leader från den globala organisationen CDP för sitt arbete att minska klimatutsläppen i leverantörsledet.