Pressmeddelande | 2010-01-01 | 13:30

Avbrottsläget i Dalsland och Bohuslän fredag fm

Aktuellt läge i Bohuslän, Dalsland, södra Värmland 2010-01-01 kl 13.30.

Det är mycket ostabilt ute i skogarna, tung frusen blötsnö i träden gör att det tillkommer nya fel när något träd inte längre klarar tyngden. Detta kan komma att inträffa då och då så länge vädret består, enligt SMHI hela första veckan på det nya året.

Extra beredskap insatt så länge rådande förhållanden kräver för att kunna åtgärda eventuella nya fel.

Eftersom merparten nu fått tillbaka strömmen, uppmanar vi de som inte har fått det att kontakta vår felanmälan, telefon 020-82 58 58.

Aktuell störningsinformation får våra kunder på telefonnummer 020-82 58 58, via SMS-meddelande och på vår hemsida www.vattenfall.se.

Aktuella strömavbrott

Elvärme
Stäng av elelementen. Om alla har sina elelement på när elen kommer tillbaka kan hela elnätet bli överbelastat. Då kan elektriciteten försvinna igen.

Kylskåp
Öppna kylskåpsdörren så sällan som möjligt.

Frysskåp
Håll dörren stängd. En välfylld frys håller kylan minst ett dygn om dörren inte öppnas. Vid längre elavbrott bör färdiglagad mat ätas upp så snart som möjligt. Kött och fisk bör tillagas för omedelbar konsumtion (om möjlighet finns att laga mat utan el). Bröd och grönsaker håller ytterligare ett par dagar.

Vatten
Tappa upp dricksvatten. Om avbrottet blir riktigt långvarigt kan trycket sjunka i ledningarna eftersom pumparna drivs med el.

Avbrott under pågående bakning
Bröd som inte är utbakat förvaras svalt. Detsamma gäller utbakat bröd utan fyllning. Knåda degen en gång till och låt den jäsa igen. Utbakat bröd förvaras så svalt som möjligt. Småkakor förvaras svalt.

Avbrott under maskindiskning
Stäng av maskinen och vattenkranen.

Avbrott under tvättning
Stäng av maskinen och vattenkranen. Tvätt som inte är ömtålig kan ligga kvar i maskinen. Ömtålig tvätt plockas ur. Luckan öppnas med hjälp av"nödöppningen", se bruksanvisningen.

Motorvärmare/övrig eldriven utrustning
Ha inte på motor- eller kupévärmare. Stäng av TV, video, musikanläggning med mera, för att underlätta återinkoppling av elen.

Undvik hissar
Använd inte hiss på allmän plats eller i hyreshus vid risk för elavbrott.