Pressmeddelande | 2008-10-27 | 08:00

Femton lokala skidklubbar får snösponsring från Vattenfall och Skidförbundet

I april gick Vattenfall ut till samtliga medlemmar i Svenska Skidförbundet med möjligheten att ansöka om ”Snösponsring” om max 100 000 kronor. Nära 350 av Sveriges skidklubbar nappade och nu har juryn beslutat vilka som får ta del av pengarna denna gång.

Vattenfall har stöttat Svenska Skidförbundet sedan 1994. Idag omfattar samarbetet alla grenar inom Svenska skidförbundet och Skidskytteförbundet.

Våren 2008 introducerades ”Snösponsring” med mål att direkt stötta lokala skidklubbar runt om i landet. Motiveringen för att få sponsring kan handla om olika behov kopplade till snö så som snökanoner, ny belysning i skidspåren, träningsresor eller frakt av snö från ishall till backe.

Av Sveriges omkring 1 500 skidklubbar är 700 aktiva. Av dessa ansökte hälften om snösponsring.

– Det känns jättekul att intresset var så stort. Alla som sökt har haft bra motiveringar och det har varit en tuff uppgift för juryn att utse dem som ska få snösponsring. Självklart hoppas vi att de som inte valts ut denna gång tar chansen att söka igen nästa år, säger Helena Kortered, Sponsorchef Vattenfall Norden.

– Snösponsringen gör det möjligt för oss att ge välbehövligt finansiellt stöd till lokala klubbar som ofta drivs runt av engagerade medlemmar helt utan ersättning. En välkommen sidoeffekt av alla ansökningar är också att vi fått värdefull information om klubbarna och deras behov, säger Tomas Ringsby-Petersson på Svenska Skidförbundet.

Dessa klubbar fick snösponsring:
Alpina Klubben Vännäs
Brovallens IF / Rembo IK, Avesta kommun
Ulricehamns SK
FK Friskus Varberg
IF Hallby SOK i Jönköping
IFK Västerås
Kiruna BK
Luleå Freestyle Förening
MASK (Mälaröarnas Allmänna Skidklubb), Ekerö Stockholm
Njurunda Skidklubb, Sundsvall
Norrköpings Skidklubb
OK Dacke i Rödeby, Karlskrona
OK Landehof, Göteborg
SK Väst Alpin, Göteborg
Storvreta IK, Uppsala

Juryn består av följande personer:
Tomas Ringsby-Peterson - Förbundsdirektör Svenska Skidförbundet, Thomas Sjödin - Nationell chef Alpina, Per-Åke Yttergård - Nationell chef Längd, Anders Sundqvist - Landslagschef Alpina, Gunde Svan - Landslagschef Längd, Petter Levin - Marknadsansvarig Snowboard/Freestyle, Helena Kortered - Sponsorchef Vattenfall Norden.

Helena Kortered, Sponsorchef Vattenfall Norden, telefon: 0703-155 633,
e-post: helena.kortered@vattenfall.com
Tomas Ringsby-Petersson, Svenska Skidförbundet, telefon: 023-874 50,
e-post: tomas.ringsby@skidor.com