Pressmeddelande | 2008-09-10 | 13:18

Gym-energi gav Göteborgsungdomar pris i Vattenfalls och National Geographics ”Klimatkampen”

I tuff konkurrens med utmanare från hela Sverige har Vattenfall och National Geographic utsett Julia Stadig Roswall och Anja Olin-Pape från Ingrid Segerstedt-gymnasiet i Göteborg till svenska mästare i ”Kämpa för klimatet”. Deras bidrag “Oanvända energikällor och lagring av energi” tar bland annat upp möjligheten att använda energi som alstras när människor tränar på gym.

“De har presenterat ett projekt som undersöker tillgängliga energikällor som inte används. Deras projekt är väl strukturerat och erbjuder lokala lösningar som mycket väl kan komma till användning i framtiden”, lyder juryns motivering.

– Alla problem kring fossila bränslen kan inte lösas med en enda åtgärd. Ett första viktigt steg är att hitta alla outnyttjade energikällor vi har omkring oss i vår vardag, energi som finns där utan att användas, säger Julia Stadig Roswall och Anja Olin-Pape.

Som belöning får Julia, Anja och deras lärare packa sina väskor och resa till Lillgrund, som är en av världens största vindenergianläggningar, utanför Sydsveriges kust. De får även varsin 3,2 megapixels Nokia N73 kameramobil och National Geographic's Bok “The Camera Phone: How to Shoot Like a Pro”.

Totalvinnare i den internationella tävlingen blev Aishah Hussain, Leon Lindqvist Nielsen, Oliver Aske Hansen och Mehmet Canpolat från Tove Ditlevsensskolen i Köpenhamn, Danmark. De belönas med en resa till Earthwatch Volunteer Expedition i Puerto Rico, där de får delta i ett forskningsprojekt kring hållbart användande av regnskogen. Det vinnande bidraget handlar om Köpenhamns zoo. Eleverna har studerat hur djurparken kan arbeta med klimat- och miljöfrågor och har bland annat föreslagit en biogasanläggning.

– Vi ser fram emot att utveckla idén att sätta upp en biogasanläggning här, det är absolut inte en orealistisk tanke. Vi önskar eleverna och deras lärare våra varma gratulationer till priset och en bra resa, säger Lars Lunding Andersen, VD på Zoo i Köpenhamn.

– Vi är otroligt imponerade av de här ungdomarnas entusiasm och passion för att att utmana klimatförändringarna. De har alla visat prov på stor kreativitet och stora kunskaper när de har tacklat den här viktiga frågan, säger Lars G. Josefsson, koncernchef på Vattenfall.

Tävlingen Kämpa för klimatet - Combat Climate Change - anordnas årligen av National Geographic i samarbete med Vattenfall. Den är öppen för skolungdomar i åldrarna 14-17 år över hela Europa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malin Korzuk, Press Contact, Manning Selvage & Lee Sweden
Tel: 08-550 511 08, E-post: malin.korzuk@mslpr.se

Edvard Lind, Group Media Relations, Vattenfall

Rebecca Hill, International Marketing Director, National Geographic magazine

Läs mer om tävlingen på webbplatsen för Combat Climate Change:

http://www.ngceurope.com/combatclimatechange/ (nytt fönster)
Sammanfattning av det svenska vinnande bidraget
Sammanfattning av det danska vinnande bidraget (engelska)