Pressmeddelande | 2007-06-17 | 16:43

”Hjärtat” på plats för vindkraftparken Lillgrund

Transformatorstationen, vindkraftparkens hjärta, har kommit till Lillgrund för montering och installation. Det är ännu ett viktigt steg som tagits i bygget av Sveriges största vindkraftpark.

Transformatorstationen ska samla upp den el som produceras av de 48 vindkraftverken innan den transporteras till land vid Bunkeflostrand via en 130 kV undervattenskabel.

Stationen, som har konstruerats på Nordjylland, har nu skeppats ut till Lillgrund i Öresund, där den monteras på ett fundament. Därefter monteras kablarna så snart som väderförhållandena tillåter.

– Lillgrund vindkraftpark är en av Vattenfalls investeringar i förnybar energiproduktion. Transformatorstationen är ännu ett viktigt steg i bygget, säger Anders Dahl, chef för Vattenfall Vindkraft.

Vattenfall har anlitat Siemens Windpower AS för design, konstruktion och installation av turbiner och el.

– Lillgrund är ett mycket spännande projekt som stärker Siemens ledande position inom havsbaserad vindkraft, säger Andreas Nauen, vd för Siemens Wind Power AS. Hela projektet är så mycket större än vad som syns ovanför vattenytan. Vi är ansvariga inte bara för vindturbinerna men även för integrationen av hela den elektriska infrastrukturen. Ankomsten av transformatorstationen passar bra in i den övergripande projektplanen. Vi ser fram mot ett fortsatt gott samarbete med Vattenfall.

Vindkraftsparken Lillgrund ska enligt plan vara klar att tas i drift under hösten 2007. Elproduktionen kommer att motsvara hushållsel till drygt 60 000 hem.

Ole Bigum Nielsen, projektledare, Vattenfall AB, telefon +45-8827 5121, +45-2787 5816.
Martin Olesen, kommunikationschef, Siemens Wind Power AS +45 9942 2222, mobil +45 2090 4353.

För bilder, kontakta Vattenfalls Pressavdelning.

Pressrelease som pdf