Pressmeddelande | 2009-12-28 | 11:48

Störningar i elnätet

Aktuellt läge 2009-12-28 kl 11.15.

Arbetet med felavhjälpning fortsätter i oförminskad styrka vi har just nu ca 150 man som arbetar med felavhjälpningen, och fler väntas in. Ett tjugotal bandvagnar har satts in i arbetet och en helikopter flyger i norra området. På grund av isbildning på rotorbladen kan ej helikoptern flyga i södra området.

Värst drabbat är Dalsland och Bohuslän där ca 4000 kunder är strömlösa. Bengtsfors, Dals Ed, Färgelanda, Mellerud, Munkedal, Säffle, Åmål, Uddevalla och Vänersborg kommuner har flest kunder utan ström. Den svåra terrängen i området i kombination med djup snö där endast fotpatrullering fungerar försvårar reparationsarbetet.

Nya fel har tillkommit under natten och morgonen på grund av töväder. Det går just nu inte att lämna besked om när kunderna kan beräknas få strömmen tillbaka.

Aktuell störningsinformation får våra kunder på telefonnummer
020-82 58 58, via SMS-meddelande och på vår hemsida www.vattenfall.se: Aktuella strömavbrott

Råd om konkreta åtgärder när strömmen har gått

Elvärme

Stäng av elelementen. Om alla har sina elelement på när elen kommer tillbaka kan hela elnätet bli överbelastat. Då kan elektriciteten försvinna igen.

Kylskåp

Öppna kylskåpsdörren så sällan som möjligt.

Frysskåp

Håll dörren stängd. En välfylld frys håller kylan minst ett dygn om dörren inte öppnas. Vid längre elavbrott bör färdiglagad mat ätas upp så snart som möjligt. Kött och fisk bör tillagas för omedelbar konsumtion (om möjlighet finns att laga mat utan el). Bröd och grönsaker håller ytterligare ett par dagar.

Vatten

Tappa upp dricksvatten. Om avbrottet blir riktigt långvarigt kan trycket sjunka i ledningarna eftersom pumparna drivs med el.

Avbrott under pågående bakning

Bröd som inte är utbakat förvaras svalt. Detsamma gäller utbakat bröd utan fyllning. Knåda degen en gång till och låt den jäsa igen. Utbakat bröd förvaras så svalt som möjligt. Småkakor förvaras svalt.

Avbrott under maskindiskning

Stäng av maskinen och vattenkranen.

Avbrott under tvättning

Stäng av maskinen och vattenkranen. Tvätt som inte är ömtålig kan ligga kvar i maskinen. Ömtålig tvätt plockas ur. Luckan öppnas med hjälp av "nödöppningen", se bruksanvisningen.

Motorvärmare/övrig eldriven utrustning

Ha inte på motor- eller kupévärmare. Stäng av TV, video, musikanläggning med mera, för att underlätta återinkoppling av elen.

Undvik hissar

Använd inte hiss på allmän plats eller i hyreshus vid risk för elavbrott.