Pressmeddelande | 2012-02-03 | 13:30

Vattenfall först med informationsapp om strömavbrott

Vattenfall är först ut bland elbolagen med att ge sina cirka 850 000 kunder en gratis app som via mobilen informerar om elavbrott. Appen kompletterar störningsinformation som redan kan läsas via vattenfall.se, sms och e-post.

Appen Avbrottsinfo är gratis och gör information vid strömavbrott mer lättillgänglig för Vattenfalls kunder och andra intresserade. Den finns på Android Market och på AppStore. Appen ger information om strömavbrott inom Vattenfalls nätområde.

– Appen Avbrottsinfo är ett komplement till den befintliga störningsinformationen som våra kunder redan idag får via vattenfall.se, sms och e-post, säger Annika Viklund, VD Vattenfall Eldistribution.

– Det finns flera fördelar med en sådan här app. Mobiltelefon och uppkoppling fungerar oftast vid strömavbrott, till skillnad från stationära datorer. Dessutom kan appen bidra till att kunderna snabbare kommer fram till vår kundservice, fortsätter Annika Viklund.

Appen visar aktuella strömavbrott med hjälp av GPS-teknik. En kartbild visar alla kända avbrott i området kunden befinner sig i. Bevakning kan också läggas in för till exempel sommarhuset. Bevakningarna läggs in med postnummer eller på en karta. Med appen kan kunden också anmäla strömavbrott och få tips och råd om vad de bör tänka på vid strömavbrott.

Android (HTC, Samsung etcetera) förutsätter version 2.2 eller senare för att klara pushmeddelanden medan iPhone och iPad förutsätter version iOS 4.2 eller senare. Google Maps måste vara installerat, vilket de flesta telefoner – men inte alla läsplattor – har som fabriksinställning.

För att ladda ner appen, sök på Avbrottsinfo i en androidtelefon eller gå in på Android Market eller för iPhone/iPad på AppStore.

För mer information, kontakta

Mikael Björnér, kommunikationschef Vattenfall Eldistribution,
tel 0730-54 82 29.

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10.
Press

Ladda ner pressmeddelandet (PDF 81 kB)