Pressmeddelande | 2007-06-18 | 11:30

Vattenfall i nytt avtal med Svenska Skidförbundet

Vattenfall har sedan 1994 varit partner till svensk skidsport. Idag presenterades ett nytt avtal mellan Vattenfall och Svenska Skidförbundet, ett avtal som innehåller flera nyheter.

Den största förändringen handlar om att Vattenfall fortsättningsvis kommer att sponsra samtliga landslag inom svensk skidsport, i stället för att som hittills sponsra längdskidlandslaget och det alpina landslaget. Vattenfall kommer alltså vara huvudsponsor till Svenska Skidförbundet som helhet och därmed bidra till samtliga landslag som ingår i förbundet.

– För svensk skidsports utveckling betyder detta avtal oerhört mycket. Den stora skillnaden kommer de tävlingsgrenar som inte röner så mycket uppmärksamhet att märka, där är Vattenfall som ny sponsor en viktig partner. Detta är ett sätt att säkerställa att skidsporten fortsätter utvecklas även på lokal nivå, säger Carl Eric Stålberg, ordförande för Svenska Skidförbundet.

– Att få fortsätta vara en del av svensk skidsport, den sport som ligger närmast den svenska folksjälen, gör mig oerhört stolt. Att vi dessutom kan bidra till att vidareutveckla sporten, säkerställer dess bredd och dess lokala spridning, ger ännu större glädje, säger Hans von Uthmann, vice vd Vattenfall AB och chef för Vattenfall Norden.

I avtalet ingår också att Vattenfall och Svenska Skidförbundet i större omfattning kommer att stödja lokal verksamhet.

Anna Lihr, Mediarelationer Vattenfall Norden, telefon: 070-893 33 52.
Tomas Ringsby Petersson, Förbundsdirektör Svenska Skidförbundet, telefon: 023-874 50, 070-372 20 38.

Pressrelease som pdf